Visste du om att många lyxhotell inte publicerar sina allra bästa erbjudanden på sina egna hemsidor eller via vanliga bokningssajter som Hotels.com? Så är det. Många av världens bästa hotell, i alla möjliga prisklasser (dvs inte enbart superdyra hotell), erbjuder extra förmåner och rabatter till kunder som bokar via en lyxreserådgivare.

Du kanske tänker: ”Det låter konstigt. Varför är det så?” Historiskt har lyxreserådgivare varit ett sätt för hotellen att komma åt värdefulla kunder som hotellen varit villiga att betala extra för. Ett annat bra exempel på detta är att många handlare är villiga att betala högre avgifter för att ta emot American Express-kort, just för att de vill åt den värdefulla kundbasen.

Välkomstchampagne på The Times Square EDITION
Välkomstchampagne på The Times Square EDITION

Genom att boka genom en lyxreserådgivare kan man alltså få en rad kostnadsfria förmåner på hotell utan att betala extra för det – från gratis frukostar, hotellkrediter, rumsrabatter, gratis uppgraderingar och andra förmåner.

Under ett antal år har jag för utvalda kunder planerat deras resor och efter fem år av att ha drivit Lyxresan har jag nu tagit ytterligare ett steg och blivit en auktoriserad lyxreserådgivare. Om du inte vill läsa hela artikeln kan du komma direkt till formuläret för förfrågan här (du förbinder dig inte till något!).

Dessa fantastiska förmåner kan du få på lyxhotell

Jag har möjlighet att boka rum på över 1300 lyxhotell runt om världen. Konceptet är enkelt: hotellen använder sig av en rad olika tricks för att sälja sina rum, och ett av dem är att erbjuda lyxreserådgivare möjligheten att ge sina kunder särskilda förmåner och VIP-hantering på hotell. Och dessa förmåner kan du få genom att boka din nästa hotellvistelse genom mig. Du betalar ingenting för att boka genom mig utan jag får en provision från hotellet.

Välkomstgåva St Regis New York
Välkomstgåva på St. Regis New York bestående av en flaska rödvin och osttallrik

Förmånerna skiljer sig mellan hotellen men i regel brukar man få följande förmåner vid samtliga bokningar, oavsett längd på bokningen:

  • Gratis frukost för två personer. Frukost kan i många fall kosta upp till 500 kr per person på vissa lyxhotell.
  • Rumsuppgradering baserat på tillgänglighet. Man får nästan alltid minst en rumsuppgradering till nästa kategori, men ibland kan man ha tur och hotellet kan uppgradera rummet flera nivåer, t.ex till en fin svit. Om man bokar en svit så kan man få en ännu bättre svit.
  • Tidig incheckning och sen utcheckning, baserat på tillgänglighet. Om hotellet inte är fullbokat brukar man få både tidig incheckning och sen utcheckning. Vissa bokningar har till och med garanterat sen utcheckning till 16.00, oavsett beläggning på hotellet.
  • En hotellkredit på minst $100 USD (cirka 900 kr), ibland mer än så. Du får en hotellkredit på minst $100 USD som du kan använda på hotellet, och du väljer själv vad du vill spendera det på. Du kan exempelvis boka en massage, äta middag eller beställa drinkar för krediterna.
  • Välkomstgåva från hotellet, t.ex en flaska bubbel. Hotellet väljer ofta att skicka en trevlig välkomstgåva till dig, det kan t.ex röra sig om en flaska vin, en flaska bubbel eller en efterrätt.
  • VIP-hantering från hotellet. Generellt brukar gäster som bokar via en lyxreserådgivare få extra bra service på hotellen då man identifieras som en ”viktig gäst” och hotellet anstränger sig alltså mer för att göra dig nöjd. Om du firar något särskilt under din vistelse, som t.ex en födelsedag eller liknande, brukar jag också kunna kontakta hotellet på förhand så de kan ordna något trevligt åt dig.
Låter det intressant? Skicka in en förfrågan här – du förbinder dig inte till något
Rumsrabatter

I vissa fall kan man också få gratis nätter på hotellen. Vissa hotell väljer att köra kampanjer där man kan få tredje, fjärde eller femte natten gratis, och detta är i tillägg till ovan förmåner. Ett konkret exempel är att ett hotell kan ha ett erbjudande där man kan ”bo 3 nätter, betala för 2”, vilket i praktiken innebär en rabatt på 33% utöver att man får en drös med andra förmåner som man vanligtvis inte hade fått.

Kostar det mer att boka via detta?

Den generella regeln är att priset brukar vara detsamma som det bästa flexibla, och avbokningsbara priset som hotellet erbjuder om man bokar direkt via dem. Det innebär att hotellet kan erbjuda lägre priser om du t.ex väljer att göra en icke-avbokningsbar bokning hos dem, eller utnyttja något annat kampanjpris som hotellet erbjuder. I de allra flesta fallen dock, så skulle jag säga att värdet av förmånerna du kan få på hotellet kan överstiga den eventuella prisskillnaden. I vissa fall kan det till och med vara billigare att boka via detta, då hotellen kan erbjuda rumsrabatter som inte går att få genom att boka direkt.

Vilka hotell funkar detta på? Är det bara dyra hotell?

Du kanske tror att detta bara funkar på väldigt dyra hotell, men så är det inte. Det finns hotell i alla möjliga prisklasser att boka genom dessa program, från cirka 1500 kr per natt och uppåt. Den gemensamma nämnare är att hotellen dock är premium- och lyxhotell.

Det finns mer än 1300 hotell globalt, på alla kontinenter, som är anslutna till programmet och erbjuder särskilda förmåner till gäster:

  • Boutique-hotell världen över som inte är anslutna till en viss hotellkedja (jag bokar via programmet Virtuoso)
  • Four Seasons (jag bokar via Four Season Preferred Partner)
  • Shangri-La (jag bokar via Shangri-La Luxury Circle)
  • Hilton (jag bokar via Hilton Impresario)
  • Belmond (jag bokar via Belmond Bellini Club)
  • Hyatt (jag bokar via Hyatt Prive)
  • Marriott (jag bokar via Marriott STARS/Luminous)
  • Small Luxury Hotels of the World (jag bokar via SLH Within)
  • Jumeirah (jag bokar via Jumeirah Passport to Luxury)
Du tjänar poäng som vanligt på dessa bokningar

Hos de kedjor som har egna lojalitetsprogram, till exempel Hilton, Hyatt eller Marriott så tjänar du poäng precis som vanligt på dessa bokningar. Hos Hilton tjänar du till och med dubbelt så mycket poäng som vanligt. Om du har status i hotellkedjan, t.ex Hilton Gold som du har fått via Amex Platinum, så blir det som att få ”dubbelt upp” med förmåner, då du får dina vanliga Gold-förmåner och därutöver de förmåner som nämns ovan och ännu bättre VIP-behandling.

Exempel: The Times Square EDITION, New York

EDITION Times Square New York
Uppgraderat rum med utsikt på The Times Square EDITION

Vi skulle bo på hotellet i tre nätter. Det lägsta, icke-återbetalningsbara alternativet på Marriotts egna hemsida var $350 per natt, totalt $1050 för tre nätter.

Jag jämförde sedan med STARS-priset (vilket är erbjudandet som enbart lyxreserådgivare kan boka), vilket gick på $400 per natt. Hotellet hade dock ett kampanjerbjudande vilket gav en drös med förmåner, och tredje natten gratis. Det innebär att jag betalade $800 (~6800 SEK)  för tre nätter istället för $1050 (~9000 SEK). Och därutöver fick jag dessa förmåner:

Kostnadsfri frukost på Times Square EDITION
Vi fick beställa upp till $135 per dag i frukost på The Times Square EDITION. Vi lyckades aldrig nyttja hela beloppet.
  • Gratis frukost för två. Vi fick $135 per dag att beställa frukost för, antingen i hotellets restaurang eller via room service. Det var en otroligt generös kredit.
  • Gratis rumsuppgradering. Vi blev uppgraderade till ett större rum med utsikt över Times Square, från basrummet som vi var bokade i.
  • Bekräftad sen utcheckning. Vi fick en utcheckning på 16.00 bekräftad vid incheckning, vilket var trevligt då standard utcheckning är kl 11.00.
  • En välkomstgåva. Vi fick en s.k. ”söt välkomstgåva” med tre smådesserter och en flaska champagne levererat till vårt rum.
  • $100 USD i hotellkrediter. Detta använde vi en kväll för att beställa en rejäl room service-middag.
Låter det intressant? Skicka in en förfrågan här – du förbinder dig inte till något

Med andra ord sparade jag rejält på att boka på det här viset för denna vistelse, då jag fick både ett lägre pris och riktigt bra förmåner på köpet.

Exempel: Ritz-Carlton Abu Dhabi, Grand Canal

Ritz-Carlton Abu Dhabi, Grand Canal
Ritz-Carlton Abu Dhabi, Grand Canal, Foto: Marriott

Vi kan göra en till jämförelse. För datumen 14-18 december 2021 så säljer hotellet grundrummet för 525 AED per natt, totalt 2100 AED (~4900 SEK) för fyra nätter. I det priset inkluderas enbart rummet, alltså inga förmåner alls.

För samma datum har jag tillgång till ett kampanjpris från hotellet för 560 AED per natt, totalt 2240 AED (~5200 SEK). Det är alltså en prisskillnad på 140 AED totalt, men då får man följande förmåner:

  • Gratis frukost för två
  • Tidig incheckning och sen utcheckning baserat på tillgänglighet
  • Rumsuppgradering baserat på tillgänglighet
  • En välkomstgåva
  • $100 USD i hotellkrediter
  • VIP-hantering hos hotellet

Trots att man alltså betalar något mer per natt, så får man betydligt mycket mer värde tillbaka. Bara förmånerna i sig är värda flera tusen kronor, medan prisskillnaden går på knappt 350 kr.

Dessa två exempel ska illustrera att det ofta (men inte alltid) kan gynna en stort att boka via en lyxreserådgivare. Mitt löfte till dig är dock att jag vill att du ska få den bästa resan du kan få, till det bästa priset. I vissa fall innebär det att det kommer vara ett bättre val att boka direkt via hotellet.
Men i många fall är det en bättre deal att boka genom mig.


Intresserad? Skicka in en förfrågan nedan så återkommer jag. Du förbinder dig inte till något.

Om du vill ha hjälp med din nästa hotellbokning, oavsett vad det är för typ av resa så hjälper jag gärna till. Jag har under många år planerat resor och har mycket god erfarenhet av att planera alla möjliga typer av resor. Mitt mål är att du ska få en så bra deal som möjligt och en så bra resa som möjligt.

För att skicka in en förfrågan kan du antingen fylla i formuläret nedan, eller maila mig direkt på damon@lyxresan.se. Det är helt OK att kontakta mig även om du inte har bestämt dig för destination och hotell, utan jag hjälper dig gärna med att hitta en resa som passar er bäst. Jag svarar alltid inom 24 timmar.


 

Av

17 Kommentarer

    • Damon Svara

      Hej Stefania! Jag får en provision direkt från hotellet så du som kund betalar inget extra utöver hotellets ordinarie pris.

  1. Hei Damon, jag har mejlat till dig nu om en resa vi planerar 🙂

    • Damon Svara

      Hej Helle! Tack för visat intresse. Ditt mail är besvarat 🙂 Må bäst!

  2. Michelle B Svara

    Kul!!!! Hoppas du kan hjälpa till när vi ska till Mexiko i påsk

    • Damon Svara

      Självklart Michelle! Hör av dig när det är dags eller du vill bolla. Har bokat ett antal personer till Mexiko senaste tiden då det är ett av ställena som varit öppet under covid.

  3. Bokade en helg staycation i Stockholm via Damon, gick fort och han fattade direkt vad vi var ute efter. Bra pris på boendet redan från början, uppgradering vid in-check och typ 800kr att spendera fritt i restaurang/room-service. Kommer boka allt här framåt, ingen anledning att göra på något annat vis. Tack för bra service Damon!

    • Damon Svara

      Så roligt att höra att ni fick en härlig vistelse på er staycation!

  4. Hamnade på denna hemsida av ren slump när jag sökte på förmåner med amex-platinum. Fastnade kvar lite längre än planerat och det slutade upp med att jag skickade en förfrågan (om hotel) till Damon om en 4-dagar vistelse i Rom. Han ordnade ett superbra erbjudande på ett fantastiskt hotell och jag har redan rekommenderat mina vänner att prata med Damon nästa gång de bokar sin resa. Fick ett bättre pris och fler förmåner än om jag hade bokat själv. Tack ska du ha!

    • Damon Svara

      Stort tack för din bokning och riktigt kul att ni fick en såpass bra vistelse!

  5. Bokade en vecka i Dubai på Waldorf Astoria på Palm Jumeirah och vi fick till samma pris som jag hade sett på deras egna hemsida, men med frukost, krediter på hotellet och dubbla poäng. OCH vi blev uppgraderade flera kategorier på rummet (inte till en svit dock tyvärr), men ändå ett väldigt mycket bättre rum än vi bokat! Tack! Vi kommer tillbaka snart:)

  6. Damon hjälpte oss boka vår resa till Andaz Mayakoba i Cancun, det blev så bra och vi var nöjda med förmånerna. Kände oss som vip på riktigt 🙂 Fick en härlig uppgradering oxå. Tack!

  7. Vi hade en hel del Eurobonuspoäng att använda på våran Novembersemester men, med tanke på rådande omständigheter inga idéer på destination.
    Damon kom direkt med konkreta förslag och hjälpte oss med våran bokning. Det blev 11 nätter på Andaz Mayakoba (ca 40 min bilresa söder om Cancun, Mexiko). Vi fick ett betydligt bättre pris än via hotellets egna hemsida. Dessvärre var hotellet fullbokat så det blev ingen uppgradering, men rummet var fantastiskt i alla fall! Frukost ingick och dessutom fick vi 100 usd att spendera på resorts egna restauranger.

    Sammantaget är vi helnöjda, stort tack Damon!

    • Damon Svara

      Så roligt att höra att ni fick det så bra Alessio, stort tack för din recension! 🙂

  8. Vi bokade en vistelse på Maldiverna för vår honeymoon som blivit försenad med nästan två år pga corona genom Damon. Vi fick betala samma pris som vi hade hittat via Hotels.com, men genom honom fick vi mer på köpet, såsom $200 kredit på hotellet men vi blev också väl omhändertagna på hotellet och fick en uppgradering till en villa istället för en standardsvit! Stort tack för all hjälp! Vi är så nöjda

  9. Vi fick hjälp med att boka en resa till Dubai som vi var nöjda med. Tycker servicen från Damon var toppen. Han svarade snabbt när vi skrev på WhatsApp!

Skriv en kommentar