Inlägget uppdaterades den 4 juli 2024
Jag har i flera månader spekulerat sedan jag fick veta att SAS dessvärre kommer att lämna Star Alliance och gå med i flygbolagsalliansen Skyteam. Nu har det äntligen kommit nya besked från SAS om vad vi kan förvänta oss i form av nästa steg.
Det som är officiellt idag är att man kommer att lämna Star Alliance den 31 augusti 2024, och att man därmed blir formell medlem i SkyTeam den 1 september 2024. Jag kommer i den här artikeln kommer jag gå igenom vad dessa förändringar innebär och vad du kan komma att förvänta dig.
Det sker fortfarande utvecklingar i exakt hur utrullningen kommer se ut, och denna artikel baseras på den information som finns tillgänglig idag.
Varför sker bytet från Star Alliance till SkyTeam?
SAS har länge brottats med lönsamhetsutmaningar, och sedan ett tag tillbaka har man varit i ett s.k. ”Chapter 11”-förfarande, vilket förenklat innebär att man varit i en rekonstruktionsprocess. Som del av denna process har man både försökt skära kostnader men också resa nytt kapital för att säkra bolagets framtid. En av utfallen av denna process har blivit att SAS fått en ny ägare i flygbolagsjätten Air France-KLM, som kommer äga cirka 20% av bolaget.
Som del av Air France-KLMs investering så kommer man också lämna Star Alliance till förmån för den allians som Air France tillhör, SkyTeam.
Vad är Skyteam-alliansen?
Inom flygvärlden finns det s.k. allianser och partnerskap, alltså där flera flygbolag gått ihop och skapat ett strategiskt samarbete. Ett bolag kan inte flyga till hela världen, därför spelar allianserna en stor roll i att koppla flera olika flygbolags linjenät med varandra. Till grund för alliansernas skapande var lojalitet. Ett av dessa är Star Alliance som SAS varit med och grundat och är med i just nu.
En av de andra allianserna är Skyteam, som SAS ämnar att gå med i. Det är i mina ögon den sämre alliansen av Star Alliance och Oneworld, och jämfört med flygbolagen som ingår i Star Alliance skulle jag säga att nivån på flygbolagen generellt är lägre, även om det finns guldkorn som Delta, Air France, KLM och Virgin Atlantic.
Fullständig lista på flygbolag i Skyteam nedan:
Aeroflot (just nu fryst medlemskap) | Air France | Czech Airlines | KLM | Tarom |
Aerolineas Argentinas | Alitalia | Delta | Korean Air | Vietnam Airlines |
Aeromexico | China Airlines | Garuda Indonesia | Middle East Airlines (MEA) | Xiamen Air |
AirEuropa | China Eastern | Kenya Airways | Saudia | Virgin Atlantic |
Star Alliance: Fram till 31 augusti
Fram till den 31 augusti kommer SAS fortsatt vara medlem i Star Alliance och man kommer fortsatt kunna ta del av dagens förmåner. Med andra ord sker ingen förändring överhuvudtaget:
- Resa på Star Alliance-bolag: Om du erhåller status inom Eurobonus, såsom Eurobonus Gold kommer du fortsatt få ta del av dina Star Alliance-förmåner när du reser på ett medlemsbolag, såsom extra bagage eller loungetillgång fram till utträdet den 31 augusti 2024.
- Poängintjäning för resor på Star Alliance-bolag: Du kommer kunna tjäna poäng för resor som är slutförda senast vid utträdet från Star Alliance, dvs. fram till 31 augusti 2024.
Bonusresor på Star Alliance-bolag
Överlag tycker jag att SAS har gått ut med väldigt positiva nyheter om hur bonusresor kommer fungera med Star Alliance fram till utträdet. Nedan gäller:
- Nya bokningar: Du kan genomföra nya Star Alliance bonusbokningar fram till 31 augusti 2024; och kommer kunna ha en avresa som sker även efter utträdet. Rent hypotetiskt kan du därför alltså boka en bonusresa i slutet på augusti i år för avresa under 2025. Det här är grymt bra tycker jag.
- Ändringar av existerande bokningar: Du kommer kunna göra ändringar av existerande bokningar fram till 31 augusti 2024; men inga ändringar kommer vara möjliga efter utträdet.
- Amex Vouchers: Du kommer kunna nyttja dina Amex 2-4-1 vouchers på Star Alliance-bokningar fram till utträdet.
- Avbokningar: Du kan avboka dina bonusresor som vanligt fram till utträdet.
SkyTeam: Efter 1 september
- Resa på SkyTeam-bolag: SAS säger att man kommer att få ta del av ”liknande” förmåner som hos Star Alliance hos de ”flesta” SkyTeam-bolag. Detta innebär att man med start 1 september sannolikt har förmåner hos några SkyTeam-bolag men alltså inte någon garanti att man har förmåner på varenda flygbolag i alliansen. Exakt vilka flygbolag som kommer erbjuda förmåner den 1 september är ännu oklart, förutom Air France och KLM som bekräftats redan nu.
- Poängintjäning för resor på SkyTeam-bolag: Precis som ovan så säger man att poängintjäning kommer vara möjlig hos de ”flesta” SkyTeam-bolagen. SAS har släppt poängtabeller för Air France och KLM, och förväntas lägga till fler flygbolag de kommande veckorna.
Bonusresor på SkyTeam-bolag
Vi har äntligen fått veta mer om hur poängtabeller kommer se ut för SkyTeam-bolagen. Min största oro blev bortblåst, då jag tidigare uttryckt en oro om att SAS kommer välja att höja priserna vid alliansbytet. Det positiva är alltså att priserna till största del fortsatt kommer se ut som de gjort under Star Alliance-tiden, men det sker en hel del ändringar i form av nya regioner och vissa länder får nya priser, vissa högre, vissa lägre. Jag har skrivit en djupgående artikel om just bonusresor hos SkyTeam som du kan läsa här.
För den som inte är intresserad på djupet är tre saker bra att ta med sig om bonusresor på SkyTeam-bolagen: 1) Man kommer kunna boka precis som idag med Amex 2-4-1 vouchers, 2) Priserna ligger på ungefär samma nivå som tidigare med vissa få undantag, 3) Det som återstår att se är hur bonusplatstillgängligheten ser ut.
Min syn på denna förändring och informationen som SAS har gått ut med
Vi börjar med det positiva. Det jag tycker är grymt bra är att man kommer kunna fortsätta boka Star Alliance-resor fram till utträdet, även för avresa långt efter att SAS har lämnat Star Alliance. Det innebär i praktiken att man kan använda sina Eurobonuspoäng på någon av Star Alliance-bolagen även in i andra halvan 2025.
Vi vet nu också hur priserna kommer se ut för bonusplatser hos SkyTeam, och på det stora hela är det inga större förändringar, och det är en mycket positiv nyhet.
Det som är negativt är att man fortsatt inte vet exakt vilka flygbolag inom SkyTeam som det kommer gå att boka bonusresor hos; och vi vet heller inte hur tillgängligheten av bonusplatser kommer att se ut väl efter bytet. Det viktiga är såklart att det både är attraktiva poängpriser (vilket vi nu fått bekräftat att det kommer vara), men också att det finns faktiska platser att boka. Finns det inga eller få platser att boka så spelar ju inte priset någon roll, egentligen.
Min rekommendation är fortsatt att boka bonusresor på Star Alliance-bolagen innan 31 augusti, men numera kan man vara lugn i att ändringen till SkyTeam sannolikt blir mindre dramatisk än väntat.
Sammanfattning
Den 31 augusti lämnar SAS flygbolagsalliansen Star Alliance och från 1 september är man officiellt medlem i SkyTeam. Det kommer vara business as usual fram till 31 augusti och man kommer kunna boka Star Alliance-bonusresor med avresa även efter utträdet den 31 augusti, vilket är positivt. SAS meddelar att man kommer kunna nyttja förmåner och boka bonusresor hos de flesta SkyTeam-medlemmar med start 1 september och poängpriserna som de gått ut med liknar priserna hos Star Alliance, vilket är positivt.
2 Comments
Bra artikel Damon!
Förstår att det är svårt att veta men vad är din åsikt om amex 2f1, tror du det kommer vara möjligt att tjäna ihop dessa vouchers även under 2025?
Tack! Ja, jag tror att Amex 2-4-1 fortsatt kommer vara tillgängligt, fast numera kunna användas för Skyteam-bokningar istället för Star Alliance-bokningar.