Jag har i flera månader spekulerat sedan jag fick veta att SAS dessvärre kommer att lämna Star Alliance och gå med i flygbolagsalliansen Skyteam. Nu har det äntligen kommit nya besked från SAS om vad vi kan förvänta oss i form av nästa steg.

Det som är officiellt idag är att man kommer att lämna Star Alliance den 31 augusti 2024, och att man därmed blir formell medlem i SkyTeam den 1 september 2024. SAS har själva satt ihop en sida som går igenom förändringarna, men jag kommer i den här artikeln kommer jag gå igenom vad dessa förändringar innebär och vad du kan komma att förvänta dig. Det är värt att tillägga att det fortsatt saknas detaljer kring mycket, såsom hur en eventuell poängtabell kan komma att se ut i Star Alliance, men tanken är att denna artikel uppdateras allt med att informationen blir tillgänglig.

Varför sker bytet från Star Alliance till SkyTeam?

SAS har länge brottats med lönsamhetsutmaningar, och sedan ett tag tillbaka har man varit i ett s.k. ”Chapter 11”-förfarande, vilket förenklat innebär att man varit i en rekonstruktionsprocess. Som del av denna process har man både försökt skära kostnader men också resa nytt kapital för att säkra bolagets framtid. En av utfallen av denna process har blivit att SAS fått en ny ägare i flygbolagsjätten Air France-KLM, som kommer äga cirka 20% av bolaget.

Som del av Air France-KLMs investering så kommer man också lämna Star Alliance till förmån för den allians som Air France tillhör, SkyTeam.

Vad är Skyteam-alliansen?

Air France Business Class
Air France är ett av bolagen som ingår i SkyTeam, och erbjuder i min mening en grym Business Class-produkt

Inom flygvärlden finns det s.k. allianser och partnerskap, alltså där flera flygbolag gått ihop och skapat ett strategiskt samarbete. Ett bolag kan inte flyga till hela världen, därför spelar allianserna en stor roll i att koppla flera olika flygbolags linjenät med varandra. Till grund för alliansernas skapande var lojalitet. Ett av dessa är Star Alliance som SAS varit med och grundat och är med i just nu.

En av de andra allianserna är Skyteam, som SAS ämnar att gå med i. Det är i mina ögon den sämre alliansen av Star Alliance och Oneworld, och jämfört med flygbolagen som ingår i Star Alliance skulle jag säga att nivån på flygbolagen generellt är lägre, även om det finns guldkorn som Delta, Air France, KLM och Virgin Atlantic.

Fullständig lista på flygbolag i Skyteam nedan:

Aeroflot (just nu fryst medlemskap) Air France Czech Airlines KLM Tarom
Aerolineas Argentinas Alitalia Delta Korean Air Vietnam Airlines
Aeromexico China Airlines Garuda Indonesia Middle East Airlines (MEA) Xiamen Air
AirEuropa China Eastern Kenya Airways Saudia Virgin Atlantic

Star Alliance: Fram till 31 augusti

Austrian Airlines Business Class
Du kommer fortsatt kunna nyttja dina bonuspoäng på Star Alliance-bolag så länge du bokar innan utträdet 31 augusti 2024

Fram till den 31 augusti kommer SAS fortsatt vara medlem i Star Alliance och man kommer fortsatt kunna ta del av dagens förmåner. Med andra ord sker ingen förändring överhuvudtaget:

  • Resa på Star Alliance-bolag: Om du erhåller status inom Eurobonus, såsom Eurobonus Gold kommer du fortsatt få ta del av dina Star Alliance-förmåner när du reser på ett medlemsbolag, såsom extra bagage eller loungetillgång fram till utträdet den 31 augusti 2024.
  • Poängintjäning för resor på Star Alliance-bolag: Du kommer kunna tjäna poäng för resor som är slutförda senast vid utträdet från Star Alliance, dvs. fram till 31 augusti 2024.
Bonusresor på Star Alliance-bolag

Överlag tycker jag att SAS har gått ut med väldigt positiva nyheter om hur bonusresor kommer fungera med Star Alliance fram till utträdet. Nedan gäller:

  • Nya bokningar: Du kan genomföra nya Star Alliance bonusbokningar fram till 31 augusti 2024; och kommer kunna ha en avresa som sker även efter utträdet. Rent hypotetiskt kan du därför alltså boka en bonusresa i slutet på augusti i år för avresa under 2025. Det här är grymt bra tycker jag.
  • Ändringar av existerande bokningar: Du kommer kunna göra ändringar av existerande bokningar fram till 31 augusti 2024; men inga ändringar kommer vara möjliga efter utträdet.
  • Amex Vouchers: Du kommer kunna nyttja dina Amex 2-4-1 vouchers på Star Alliance-bokningar fram till utträdet.
  • Avbokningar: Du kan avboka dina bonusresor som vanligt fram till utträdet.

SkyTeam: Efter 1 september

  • Resa på SkyTeam-bolag: SAS säger att man kommer att få ta del av ”liknande” förmåner som hos Star Alliance hos de ”flesta” SkyTeam-bolag. Detta innebär att man med start 1 september sannolikt har förmåner hos några SkyTeam-bolag men alltså inte någon garanti att man har förmåner på varenda flygbolag i alliansen.
  • Poängintjäning för resor på SkyTeam-bolag: Precis som ovan så säger man att poängintjäning kommer vara möjlig hos de ”flesta” SkyTeam-bolagen.
Bonusresor på SkyTeam-bolag

Det som är lite synd är att man egentligen inte vet särskilt mycket om hur prislistorna kommer att se ut efter att man har gjort alliansbytet. Även om SAS uttryckligen inte nämner något om att de kommer ändra priserna gissar jag på att det kommer ske någon form av devalvering när man väl publicerar en ny prislista för SkyTeam.

I korta drag verkar SAS vilja behålla strukturen på Eurobonus och bokningsreglerna i flytten från Star Alliance till SkyTeam. Man kommer kunna boka bonusplatser hos de flesta SkyTeam-bolagen med start 1 september och man kommer kunna nyttja sina Amex 2-4-1 vouchers även på SkyTeam.

Min syn på denna förändring och informationen som SAS har gått ut med

Vi börjar med det positiva. Det jag tycker är grymt bra är att man kommer kunna fortsätta boka Star Alliance-resor fram till utträdet, även för avresa långt efter att SAS har lämnat Star Alliance. Det innebär i praktiken att man kan använda sina Eurobonuspoäng på någon av Star Alliance-bolagen även in i andra halvan 2025.

Det som är mer negativt är att man fortsatt lämnar rätt lite detaljer om hur bytet till SkyTeam kommer ske. Det som står ut i SAS information är att man ofta pratar om ”de flesta” SkyTeam-bolagen, dvs. att det inte är säkert att man kommer kunna boka bonusresor hos alla flygbolag inom SkyTeam, likaså kunna nyttja förmåner hos alla bolag. Det skapar viss osäkerhet. Det är också inte tydligt hur prislistorna för bonusresor kommer att se ut hos SkyTeam jämfört med dagens Star Alliance-prislista.

Med andra ord är det positivt att vi fortsatt kan boka Star Alliance-resor, och bra att vi har tydlighet om när bytet kommer ske, men det krävs fler detaljer om hur ett Eurobonus ser ut i en SkyTeam-värld för att säga bu eller bä.

Min starka rekommendation är att boka bonusresor på Star Alliance-bolagen innan 31 augusti, då tiden därefter fortsatt är oklar.

Sammanfattning

Den 31 augusti lämnar SAS flygbolagsalliansen Star Alliance och från 1 september är man officiellt medlem i SkyTeam. Det kommer vara business as usual fram till 31 augusti och man kommer kunna boka Star Alliance-bonusresor med avresa även efter utträdet den 31 augusti, vilket är positivt. SAS meddelar att man kommer kunna nyttja förmåner och boka bonusresor hos de flesta SkyTeam-medlemmar med start 1 september, men det råder otydlighet om vilka flygbolag detta kommer vara möjligt på och till vilket pris.

Av

Skriv en kommentar