Den dagen vi har väntat på har äntligen kommit. SAS har idag gått ut med en rad ny information om vad som gäller när de lämnar Star Alliance den 1 september, och går med i flygbolagsalliansen SkyTeam. Jag har tidigare skrivit ett inlägg med allt du behöver veta om bytet till SkyTeam som du hittar här, men i det här inlägget är tanken att gå lite mer på djupet om vad som händer med bonusresor hos SkyTeam.
Bakgrund om bytet från Star Alliance till SkyTeam
SAS har länge brottats med lönsamhetsutmaningar, och sedan ett tag tillbaka har man varit i ett s.k. ”Chapter 11”-förfarande, vilket förenklat innebär att man varit i en rekonstruktionsprocess. Som del av denna process har man både försökt skära kostnader men också resa nytt kapital för att säkra bolagets framtid. En av utfallen av denna process har blivit att SAS fått en ny ägare i flygbolagsjätten Air France-KLM, som kommer äga cirka 20% av bolaget.
Som del av Air France-KLMs investering så kommer man också lämna Star Alliance till förmån för den allians som Air France tillhör, SkyTeam.
Vad är Skyteam-alliansen?
Inom flygvärlden finns det s.k. allianser och partnerskap, alltså där flera flygbolag gått ihop och skapat ett strategiskt samarbete. Ett bolag kan inte flyga till hela världen, därför spelar allianserna en stor roll i att koppla flera olika flygbolags linjenät med varandra. Till grund för alliansernas skapande var lojalitet. Ett av dessa är Star Alliance som SAS varit med och grundat och är med i just nu.
En av de andra allianserna är Skyteam, som SAS ämnar att gå med i. Det är i mina ögon den sämre alliansen av Star Alliance och Oneworld, och jämfört med flygbolagen som ingår i Star Alliance skulle jag säga att nivån på flygbolagen generellt är lägre, även om det finns guldkorn som Delta, Air France, KLM och Virgin Atlantic.
Fullständig lista på flygbolag i Skyteam nedan:
Aeroflot (just nu fryst medlemskap) | Air France | Czech Airlines | KLM | Tarom |
Aerolineas Argentinas | Alitalia | Delta | Korean Air | Vietnam Airlines |
Aeromexico | China Airlines | Garuda Indonesia | Middle East Airlines (MEA) | Xiamen Air |
AirEuropa | China Eastern | Kenya Airways | Saudia | Virgin Atlantic |
Hur kommer bonusresor hos SkyTeam-bolagen skilja sig från dagens Star Alliance-bokningar?
Det korta svaret är att det inte kommer skilja sig särskilt mycket, utöver att man nu inte längre kan boka hos Star Alliance-bolagen och istället får tillgång till en rad flygbolag inom SkyTeam såsom Air France, Vietnam Airlines och Virgin Atlantic.
Jag hade viss oro kring att SAS skulle ta alliansbytet som ett tillfälle att drastiskt försämra möjligheterna till bra bonusresor, bland annat genom att höja priserna. Personligen pustar jag ut nu. SAS har helt klart gjort en del mindre förändringar men på det stora hela har prislistorna och reglerna för bonusresor mer eller mindre varit oförändrade.
- Man kommer fortsatt kunna nyttja sina Amex 2-4-1 vouchers, men de gäller från och med 1 september istället på SkyTeam-bolagen. Med andra får man fortsatt 50% rabatt på valfri bonusresa för upp till 2 personer.
- Man kommer fortsatt kunna avboka eller omboka upp till 24 timmar innan utresa.
- Man kommer fortsatt kunna boka resor med flera flygbolag från SkyTeam på samma biljett
- Serviceavgifter och skatter kommer fungera på samma sätt som tidigare – dvs. man betalar en Star Alliance-avgift (450 SEK) plus de obligatoriska skatterna, men utan några övriga tillägg.
Med det sagt är det några ändringar som är värda att gå igenom, och jag går igenom dem nedan:
Nya regioner
I samband med alliansbytet har SAS valt att förenkla regionerna och de nya regionerna som man publicerar en pristabell för är följande regioner. För den som vill jämföra med de nuvarande Star Alliance-regionerna kan man göra det här.
Region | Länder som ingår |
Inrikes inom utvalda europeiska destinationer | Sverige, Norge, Danmark, Spanien, Frankrike, Italien |
Europa | Albanien, Armenien, Österrike, Vitryssland, Belgien, Bosnien-Hercegovina, Bulgarien, Kroatien, Cypern, Tjeckien, Danmark, Estland, Finland, Metropolitanska Frankrike, Georgien, Tyskland, Grekland, Grönland, Ungern, Island, Irland, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Makedonien, Malta, Moldavien, Montenegro, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Serbien, Spanien, Sverige, Schweiz, Turkiet, Storbritannien och Ukraina |
Nordamerika | Kanada, Mexiko och USA (exkl. Hawaii) |
Centralamerika och Karibien | Antigua, Aruba, Bahamas, Barbados, Belize, Bermuda, Bonaire Sint Eustatius, Caymanöarna, Costa Rica, Kuba, Curacao, Dominikanska republiken, El Salvador, Grenada, Guadeloupe, Guatemala, Haiti, Honduras, Jamaica, Martinique, Nicaragua, Panama, Puerto Rico, St. Lucia, St. Kitts-Nevis, St. Thomas, St. Maarten, Trinidad och Tobago, Turks- och Caicosöarna, Jungfruöarna |
Sydamerika | Argentina, Bolivia, Brasilien, Chile, Colombia, Ecuador, Franska Guyana, Guyana, Surinam, Paraguay, Peru, Uruguay och Venezuela |
Nord/Centralafrika och Mellanöstern | Algeriet, Azerbajdzjan, Bahrain, Benin, Burkina Faso, Burundi, Kamerun, Tchad, Kongo, Elfenbenskusten, Djibouti, Egypten, Ekvatorialguinea, Eritrea, Etiopien, Gabon, Gambia, Ghana, Guinea, Guinea-Bissau, Iran, Irak, Israel, Jordanien, Kenya, Kongo & Centralafrika, Kuwait, Libanon, Liberia, Libyen, Mali, Mauretanien, Marocko, Niger, Nigeria, Oman, Qatar, Kap Verde, Rwanda, Sao Tomé och Principe, Saudiarabien, Senegal, Seychellerna, Sierra Leone, Somalia, Sudan, Syrien, Tanzania, Togo, Tunisien, Uganda, Förenade Arabemiraten och Jemen |
Södra Afrika | Angola, Botswana, Lesotho, Madagaskar, Malawi, Mauritius, Moçambique, Namibia, Swaziland, Sydafrika, Zambia och Zimbabwe |
Centrala, Öst- och Sydasien | Kina (inkl. Hong Kong och Macau), Japan, Kazakstan, Kirgizistan, Mongoliet, Sydkorea, Taiwan, Tadzjikistan, Turkmenistan och Uzbekistan, Afghanistan, Bangladesh, Indien, Maldiverna, Nepal, Pakistan, Sri Lanka, Ryssland |
Sydostasien | Thailand, Vietnam, Burma (Myanmar), Kambodja, Laos, Brunei, Guam, Indonesien, Malaysia, Papua Nya Guinea, Filippinerna, Singapore |
Stillahavsområdet | Australien (inkl. Tasmanien), Cooköarna, Fiji, Franska Polynesien (Tahiti), Marianerna, Marshallöarna, Palau, Mikronesien, Nya Kaledonien (Noumea), Nya Zeeland, Niueöarna, Norfolköarna, Tonga och Västra Samoa, Hawaii |
Man har som sagt valt att både slå ihop vissa regioner, och flytta länder mellan regionerna. Jag kommer inte redogöra för alla ändringar, men jag tycker några är viktiga att påpeka då de är väsentliga. Längre ned i artikeln kommer jag även gå igenom hur vissa destinationer har utvecklats prismässigt.
- Nordamerika-zonen brukade tidigare även innehålla länder från Centralamerika såsom Panama och Costa Rica. Nu bryts destinationer utöver USA, Mexiko och Kanada ut till en egen zon, ”Centralamerika och Karibien”. SkyTeam har dock mycket bra anslutningar till Karibien och därmed är det logiskt att man valt att bryta ut dessa destinationer och höjt priset något (se nedan).
- Indien brukade vara en egen zon där även länder som Maldiverna och Sri Lanka ingick, men samtliga dessa länder ligger numera under Centrala, Öst- och Sydasien som egen zon, med högre prisnivå (se nedan).
- Sydostasien var tidigare uppdelat i två regioner, fastlandet och öregioner, där öregionerna (Singapore, Indonesien, Filippinerna, Malaysia m.fl) kostade betydligt fler poäng än t.ex Thailand och Vietnam. Nu slås alla länder ihop till en zon. Vissa länder är nu billigare, andra dyrare (se nedan).
- Hawaii var tidigare en egen zon men försvinner numera och kombineras med Stillahavsområdet och ökar därmed väsentligt i pris.
Nya poängtabellen för resor med SkyTeam
Nedan är den nya poängtabellen för de nya regionerna för bonusresor med SkyTeam-bolagen.
Från Europa till | Economy | Premium Economy | Business | First |
Inrikes Europa | 20 000 | – | 30 000 | – |
Europa | 40 000 | – | 60 000 | – |
Nordamerika | 70 000 | 105 000 | 130 000 | 175 000 |
Centralamerika och Karibien | 80 000 | 120 000 | 147 500 | 200 000 |
Sydamerika | 90 000 | 135 000 | 165 000 | 225 000 |
Nord/Centralafrika och Mellanöstern | 60 000 | 90 000 | 105 000 | 140 000 |
Södra Afrika | 90 000 | 135 000 | 165 000 | 225 000 |
Centrala, Öst- och Sydasien | 90 000 | 135 000 | 165 000 | 225 000 |
Sydostasien | 95 000 | 142 500 | 187 500 | 257 500 |
Stillahavsområdet | 140 000 | 210 000 | 275 000 | 380 000 |
Trots att det publiceras en tabell för bonusresor i First Class så är min gissning att det kommer vara ytterst få möjligheter att boka First Class-resor efter bytet till SkyTeam. Anledningen är att det är väldigt få bolag inom SkyTeam som erbjuder First Class, och den mest eftertraktade, Air France La Premiere kommer med allra största sannolikhet inte gå att boka med Eurobonuspoäng.
Jämförelse av hur olika populära destinationer ändras i pris efter bytet
SAS har som sagt valt att slå ihop vissa regioner och flyttat länder mellan regioner. Det blir därför komplicerat att jämföra poängpriserna på regionnivå. Därför har jag valt ut ett antal populära destinationer att jämföra före-och-efter-priser på.
Nedan jämförelse tittar på tur-och-retur-priset i business class innan eventuella Amex 2-4-1 vouchers appliceras
Land | Star Alliance-pris | SkyTeam-pris | Procentuell förändring |
USA/Mexiko/Kanada | 130 000 | 130 000 | 0% |
Costa Rica, Panama | 130 000 | 147 500 | +13.5% |
Argentina, Brasilien, Chile | 165 000 | 165 000 | 0% |
Förenade Arabemiraten (Dubai), Oman, Qatar, Seychellerna | 105 000 | 105 000 | 0% |
Mauritius, Sydafrika | 165 000 | 165 000 | 0% |
Kina (inkl Hong Kong), Japan, Sydkorea, Taiwan | 165 000 | 165 000 | 0% |
Maldiverna, Indien, Sri Lanka | 140 000 | 165 000 | +18% |
Thailand, Vietnam | 165 000 | 187 500 | +13.7% |
Indonesien, Malaysia, Filippinerna, Singapore | 225 000 | 187 500 | -16.7% |
Hawaii | 190 000 | 275 000 | +44.8% |
Min syn på prislistan för de destinationer jag anser som mest populära är till största del positiv. Priserna har egentligen inte rört på sig särskilt mycket. Ett par kommentarer på de nya priserna:
- Costa Rica och Panama har ökat i pris, men SkyTeam har till skillnad fler anslutningar till dessa destinationer än Star Alliance hade, så även om priset teoretiskt var lägre med Star Alliance är sannolikheten att kunna boka bonusresor i business class till dessa destinationer högre efter bytet.
- Det är mycket trist att Maldiverna har ökat i pris men även här har det varit väldigt svårt att få till bonusplatser med Star Alliance och förhoppningsvis erbjuder Skyteam något bättre tillgång här.
- I Sydostasien, en mycket populär destination bland Lyxresans läsare och en personlig favorit, ser vi att både Thailand och Vietnam ökar i pris med cirka 18%, men samtidigt sänks priset för andra asiatiska favoriter som Indonesien (Bali), Malaysia, Filippinerna och Singapore, där vi numera har ett poängpris för hela regionen.
- Hawaii är den destination som får allra störst stryk – finns inget annat att säga än att det är mycket trist!
Prislistan är bra — det stora frågetecknet som är obesvarat är bonusplatstillgängligheten
Som jag nämnde tidigare i artikeln har jag blivit positivt överraskad över den nya prislistan och det är för mig väldigt tydligt att SAS har gjort sitt yttersta för att minimera försämringar till programmet och i den mån det är möjligt både simplifiera poängtabellerna, samt se till att priserna inte ändras väsentligt till det sämre.
Med det sagt finns det ett tydligt orosmoln kring ändringarna som ännu är obesvarat, och det är hur bonusplatstillgängligheten kommer se ut. I teorin kan man ha hur bra priser som helst men om det inte finns särskilt många platser att boka blir det ändå ganska meningslöst. Detta blir tyvärr omöjligt att veta förrän när bytet sker den 1 september. Men med andra ord är detta överlag väldigt positiva nyheter som jag tycker att man ska glädja sig över.
Hur bokar man bonusresor med SkyTeam?
Jag kommer i samband med att SAS genomfört bytet till SkyTeam den 1 september uppdatera samtliga guider på min hemsida och gå igenom hur man bokar bonusresor hos SkyTeam istället för dagens guider som är fokuserade på Star Alliance. I och med att själva bokningsprocessen hos SAS ännu är oklar finns det ingen mening i att skriva en sådan guide idag. Min gissning är att man till en början kommer behöva använda andra bolag inom SkyTeam för att verifiera bonusplatstillgänglighet och att SAS till en början kommer kräva bokning via telefon. Håll utkik!
Sammanfattning
Nu har vi äntligen fått ny information om prislistor för bonusresor på Skyteam-bolagen. Till största del är nyheterna positiva och priserna är mycket snarlika de priser som rådit under Star Alliance-tiden. Det sker ett par mindre förändringar på vissa destinationer men på helheten är det en positiv utveckling. Den stora frågan är hur bonusplatstillgängligheten kommer se ut, men det återstår att se först den 1 september.