Jag gillar verkligen att flyga med Singapore Airlines, oavsett vilken kabinklass det rör sig om. Denna gång skulle vi flyga från Bangkok till Singapore i Business Class. Det som alltid förvånar mig är hur bra business class kan vara på korta sträckor inom Asien, medan man i Europa numera har samma stolar som ekonomi och knappt någon service på flygen.
Som SAS Eurobonus-medlem har du god tillgång till Singapore Airlines i business class och kan t.ex flyga mellan Stockholm och Singapore och därefter vidare till valfri destination i Singapores linjenät.
Hur som helst: över till flygningen. I vanlig ordning levererar Singapore en strukturerad och redig boardingprocedur där business class-passagerare välkomnas ombord först av alla.
Singapore Airlines
Bangkok – Singapore
Boeing 777-200
Flygtid: 2 timmar och 20 minuter
Första intrycket
Singapore Airlines har flera olika konfigurationer av sin business class. Alla säten är dock ordentliga business class-säten, dvs. inte den europeiska standarden. I de allra flesta fallen får man ett säte som helt går att fälla ner, men på denna korta flygning på lite över 2 timmar går sätet att justera, men inte helt fälla ned. Räcker gott och väl när flygningen ändå är så kort.
Läs också: Så här kommer du iväg på minst en business class resa om året – för under 500 kr
Konfigurationen på denna flygning var 2-2-2, dvs det finns inga singelsäten utan alla säten är parsäten. Reser man ensam sitter man med andra ord med en främling, men återigen i min värld ingen big deal i och med att det är en kort flygning.
Jag passade på att ta bilder på säten och kabinen innan avgång.
Trots att flygplanet var flera år gammalt var kabinen fräsch och gav ett positivt intryck.
Välkommen ombord: Sätet
På våra platser fanns det en ordentlig kudde och en filt.
Kort efter att vi intagit våra platser kom en flygvärdinna förbi med välkomstdrinkar. Man kunde välja mellan apelsinjuice, champagne och vatten. Vårt val föll på champagne och apelsinjuice som båda serverades väl kylda. I praktiken kan man beställa valfri drink från drinklistan om man hellre föredrar en kopp kaffe eller något annat.
En till runda gjordes av personalen där man delade ut en oshibori (varm handduk). Under tiden som jag väntade på vår avgång passade jag på att utforska sätet.
För den korta flygningen var displayen stor, men kvaliteten var rätt dålig och definitivt inte HD som det brukar vara på de nyare planen.
På sidan av sätet finns det ett eluttag samt ett USB-uttag så man kan ladda både dator och mobil samtidigt.
Under displayen finns det två små lagringsutrymmen där man kan lagra t.ex mobil och pass men ingenting större än så.
The Main Event – Mat & Dryck
Strax innan avgång kom kabinpersonalen med både mat-och dryckesmeny.
Maten
Dryck
Singapore Airlines har en fantastisk dryckesmeny om man tänker på hur kort den här flygningen egentligen är.
Servering
Måltidsserveringen påbörjades kort efter att skylten för säkerhetsbältet släcktes. I och med att detta var en kort flygning så serverades hela måltiden på en bricka. Personalen var märkbart stressad under serveringen. Det tog rätt lång tid från att jag fick brickan med maten tills att de kom med Cola Zeron som jag hade beställt. Det var rätt trist då jag nästan hunnit äta upp innan man kom ut med läsken. Detta är olikt Singapore så jag undrar om personalen bara hade en dålig dag.
Förrätten var verkligen inte god – den smakade bara salt och hade konstig konsistens, ingen höjdare med andra ord. Huvudrätten på asiatisk biffwok med nudlar var väldigt god och smakrik. Efterrätten var en god jordgubb- och vaniljtårta.
Kaffe, te och avec-spriter kom ungefär 25 minuter efter måltidsserveringen. Efter att lunchserveringen var klar var det cirka en timme till att vi skulle landa i Singapore och jag tog en tupplur och vaknade så fort vi var på marken.
Sammanfattning
Singapore Airlines är ett av mina absoluta favoritbolag. De levererar en suverän produkt oavsett om det är en lång eller kort flygning vi pratar om. Det finns dessutom gott om tillgång av bonusplatser tillgängligt för oss som använder SAS Eurobonus. Överlag var jag nöjd med flygningen trots att servicen var lite snabb och opersonlig, och med hänsyn till den korta flygtiden kunde flyget nog inte varit bättre än vad det var.
9 Comments
PS: Jag vet att många av er vill att jag skriver mer ofta – och jag lovar att det kommer komma inlägg mer frekvent nu under sommaren och även i höst!
Vad kostade denna resa att boka ? Hur var din rutt ?
Hej Johanna! Detta var en del av en större resa mellan Stockholm och Bangkok i First Class. Totalpris var 112,500 poäng med en Amex 2-4-1 voucher och cirka 1500 kr i flygskatter. Ett suveränt värde för en resa tur och retur som kostade 80 000 kr!
Jag tyckte inte Singapore var jättebra på den streckan, tyckte Thai höll bättre standard och hade dessutom 30 minuter masage i loungen vilket var nice (Y), men bra recension
Hej! Trist att höra, men ibland får man otur med personalen. Thai är som du säger helt fantastiska och massagen i loungen är verkligen toppen!
Älskar dessa recensioner! Bra att kunna läsa inför resor man planerar. Vad kostade denna?
Detta var en del av en större resa mellan Stockholm och Bangkok i First Class. Totalpris var 112,500 poäng med en Amex 2-4-1 voucher och cirka 1500 kr i flygskatter. Ett suveränt värde för en resa tur och retur som kostade 80 000 kr!
Jag tycker singapore är bra har dock bara testat de i premium economy. värt att prova ?
Ja, kör! De är toppen i alla klasser.