fbpx

UPPDATERING 19e juli 2022: SAS-strejken är numera avslutad och fokus kommer nu hamna på att strukturera om bolaget till att bli konkurrenskraftigt framåt. Min take på det hela är framåt detsamma: Eurobonus är en av de mest värdefulla tillgångarna och kommer således att framåt också existera. En analytiker gjorde i dagarna bedömningen att SAS skulle tvingas sälja Eurobonus om de inte kom överens med piloterna, vilket de gjorde. Den analytikerns bedömning är korrekt i att Eurobonus faktiskt är en av de absolut mest värdefulla tillgångarna i bolaget. 

Kommer SAS att gå i konkurs? Vad kommer hända med Eurobonus då? Det är några av de vanligaste frågorna som jag får nu. Kombinationen av strejk och att SAS har ansökt om konkursskydd i USA, en s.k. ”chapter 11” skapar oro.

Jag vill föranleda det här inlägget med att säga att medierna generellt har överdrivit vad denna rekonstruktion faktiskt innebär och att man inte bör ha panik över SAS nuvarande situation. Jag ska med det här inlägget försöka ge min analys på situationen och vad jag tror kommer att hända framåt.

Vi börjar med grunderna: Vad innebär Chapter 11?

Det har nog inte undgått någon om att SAS har kämpat med sin lönsamhet i ett antal år nu. Man lyckades leverera positiva siffror innan pandemin, men tyvärr förvärrades situationen avsevärt under pandemin. Detta var såklart inte unikt för SAS utan för industrin som helhet. För ett par månader sedan valde SAS ledning att presentera en ny plan, ”SAS Forward”. Den lägger grunden för hur bolaget skulle minska sina årliga kostnader med cirka 7 miljarder kronor per år, och göra bolaget konkurrenskraftigt framåt.

Förverkligandet av denna plan har dock varit utmanande. I samband med att piloterna nu valt att gå ut i strejk, har SAS ansökt med ”chapter 11”-konkursskydd i USA. Chapter 11 har i många år använts av både amerikanska och utländska flygbolag för att rekonstruera sig. Processens mål är att skapa ett mer konkurrenskraftigt bolag genom att optimera verksamheten och dess kostnader. Chapter 11 blir således ett sätt för SAS att accelerera SAS Forward. Enligt SAS har en Chapter 11-process alltid varit i planerna, men påskyndades av piloternas strejk.

Min analys är att Eurobonuspoängen kommer ha ett värde framåt

Min analys av situationen är att Eurobonus och SAS kommer överleva, och att poängen kommer kvarstå. Det här är varför:

1. Flertal stora bolag som idag är lyckade har genomgått chapter 11-processer utan att deras frequent flyer-program påverkas

I USA har bland annat jättarna United och Delta genomgått en chapter 11-process och i de processerna påverkades inte frequent flyer-programmen överhuvudtaget. Samtliga poäng kvarstod efter att bolagen lämnat chapter 11-processen.

Anko van der Werff, SAS vd. Bild: SAS
Anko van der Werff, SAS vd. Bild: SAS

Anko van der Werff, SAS nuvarande vd, och sannolikt hjärnan bakom den här rekonstruktionen, har tidigare erfarenhet av liknande processer. Anko axlade tidigare rollen som vd på Avianca som också genomgick en chapter 11-process. Avianas frequent flyer-program, Lifemiles, kvarstod under hela chapter 11-processen utan några väsentliga ändringar och programmet och poängen kvarstår än idag. Under Chapter 11-processen lyckades Avianca slimma ner sina kostnader, minska sina skulder och resa nya pengar från investerare.  Läs mer om det här.

2. SAS har en viktig samhällsfunktion och kommer att finnas kvar

SAS spelar en viktig roll i att koppla samman det skandinaviska samhället med omvärlden.  Det går kanske att argumentera att bolag som Norwegian och Ryanair kan ta denna position, men givet deras mer begränsade linjenät och barebones-koncept tror jag inte att det är en realistisk plan. Jag tror att SAS med SAS Forward kan öka sin konkurrenskraft och bli ett bolag som kan stå på egna fötter.

I rekonstruktionen som sker nu där man ser över hela verksamheten, tror jag att SAS kommer snarare öka vikten av Eurobonus. Eurobonus är i grund och botten ett av sätten som bolaget kan bibehålla sin attraktionskraft. Det är trots allt där alla kunder som är lojala till SAS finns – oavsett om det är genom flygande eller andra former, t.ex via ett American Express-kort.

3. Allt tyder på att Eurobonus är lönsamt

Eurobonus har växt i explosiv fart och genom samarbetet med bland annat American Express och andra partners har SAS en väldigt lukrativ affär i att sälja Eurobonuspoäng till partners. I USA anses frequent flyer-programmen vara lika mycket eller tilll och med mer värda än kärnaffären. Även om det skulle vara något sämre i Sverige på grund av andra marknadsförhållanden, så är det väldigt sannolikt att Eurobonus är lönsamt.

Slutsats

Med allt detta sagt så är det omöjligt att med full säkerhet veta vad som kommer att hända. Min analys efter att ha följt bolaget under längre tid och med hänsyn till nuvarande marknadsrealitet, är att SAS kommer att överleva. Med stor sannolikhet kommer Eurobonuspoängen efter en rekonstruktion fortsatt ha sitt värde. Nu håller vi alla tummar och tår att det blir så och att bolaget får återhämta sig.

 

Av

6 Kommentarer

  1. Blir lite lugnare. Men jag är ändå nervös måste jag erkänna… hoppas de överlever. 500 000 poän g

  2. Vet inte vilka tidningar du läser, Damon, men läser man Di och Svenskan så är det inga överdrifter utan journalistik av hög kvalitet.

    • Damon Svara

      Hej Lasse! Tack för din kommentar! Självklart finns det tidningar med fin journalistik, men det är parerat av sensationella clickbaitartiklar på kvällstidningarna, vilket är vad min kommentar syftade på.

    • Damon Svara

      Hej Martin! Jag har läst den analysen du länkar till. I den analysen gör flyganalytikern helt korrekt bedömningen att Eurobonus är en av de mest värdefulla tillgångarna hos SAS, och att om man inte kommer överens med piloterna kan man bli tvungen till att sälja det. Med det sagt är strejken nu avslutad, och min take på det hela är att SAS inte kommer sälja Eurobonus då det är ett extremt viktigt ben i SAS strategi och differentiering mot lågprisbolagen. Vi får se om jag har rätt.

Skriv en kommentar