Det jag ofta brukar säga är att det stora värdet i SAS Eurobonus inte bara ligger i möjligheten att boka bonusresor på SAS egna flygningar, utan att man också har tillgång till bonusplatser hos 25 andra flygbolag inom Star Alliance. Inom Star Alliance återfinns bland annat några av världens största flygbolag som Lufthansa-gruppen och United, samt asiatiska pärlor som ANA och Thai Airways.
Det finns dessutom ett betydligt bredare utbud av bonusplatser inom Star Alliance än det finns hos SAS själva. Om du är sugen på att boka en bonusresa med Star Alliance har jag i den här guiden sedan tidigare gått igenom steg-för-steg hur man gör det på enklast möjliga sätt.
I den här artikeln tänkte jag berätta mer om när olika flygbolag släpper platser till Eurobonus så att du kan planera dina resor och knipa platser innan andra hinner ta dem.
Vad är Star Alliance?
Inom flygvärlden finns det s.k. allianser och partnerskap, där flera flygbolag har gått ihop och skapat ett strategiskt samarbete. Principen är att ett bolag omöjligt kan flyga till alla delar av världen, och därför spelar allianserna en viktig roll i att koppla samman flera olika flygbolags linjenät med varandra. Allianserna grundades med lojalitet som mål – att säkerställa att du som kund stannade hos en allians istället för att boka med andra flygbolag.
Star Alliance är en sådan allians. Genom SAS medlemskap i Star Alliance kan du nyttja dina Eurobonuspoäng hos någon av de 26 flygbolag som ingår i Star Alliance:
Aegean | Air Canada | Air China | Air India | Air New Zealand |
ANA | Asiana Airlines | Austrian | Avianca | Brussels Airlines |
Copa Airlines | Croatia Airlines | Egyptair | Ethiopian | Eva Air |
LOT Polish Airlines | Lufthansa | SAS | Shenzhen Airlines | Singapore Airlines |
South African Airways | SWISS | TAP Air Portugal | THAI | Turkish Airlines |
United |
Vad avgör när och hur bonusplatser släpps?
Det här är den eviga frågan. Det finns tyvärr inget exakt svar på den här frågan. Sanningen är att det som bestämmer huruvida en bonusplats ska släppas är ganska komplext och är ofta flera olika saker i samverkan med varandra. Det vi vet är att flygbolagen använder sig av en drös olika datapunkter, som exempelvis historisk försäljningsdata innan de bestämmer vilka flyg de släpper bonusplatser på. Den huvudsakliga princip som alltid gäller är att flygbolag aldrig släpper platser som de tror att de skulle kunna sälja kontant.
Om bolaget är osäkert på om de kommer kunna sälja biljetten kan de välja att avvakta till närmare avgångsdatumet innan de släpper bonusplatser, då projektionen blir säkrare.
När brukar de olika flygbolagen inom Star Alliance i regel släppa bonusplatser?
För att bygga vidare på min tidigare poäng så finns det ingen absolut sanning i hur bonusplatser släpps. Med andra ord är nedan snarare ett sätt att förstå när flygbolagen släpper platser till Eurobonus som allra tidigast, däremot kan det komma att inte släppas några platser alls på vissa rutter, alternativt att bolagen släpper platser närmare inpå avresa, när de är mer säkra på att platserna inte kommer att säljas.
Med tabellen nedan kan man exempelvis veta att det är helt onödigt att leta platser i Business Class med Thai innan 90 dagar innan utresa, då det aldrig kommer finnas platser.
Flygbolag | Antal dagar innan avresedatum | Kommentar |
Air Canada | 360 dagar | |
Air China | 361 dagar | |
Air India | 337 dagar | |
Air New Zealand | 355 dagar | |
ANA | 355 dagar | |
Asiana | 361 dagar | Dålig tillgång av bonusplatser på long-haul (Europa <> Sydkorea) |
Austrian | 361 dagar | |
Avianca | 355 dagar | |
Brussels Airlines | 360 dagar | |
COPA Airlines | 330 dagar | |
Egyptair | 360 dagar | |
Ethiopian | 331 dagar | |
EVA Air | 360 dagar | I regel släpps platser tidigt och det är ovanligt att man släpper nya platser tätare inpå avresa |
LOT | 361 dagar | |
Lufthansa | 360 dagar – Economy Class
85-180 dagar – Business Class (beroende på rutt) 14 dagar – First Class
|
I business class brukar man släppa platser 85 dagar innan avresa, men ibland kan det släppas tidigare, oftast som tidigast 180 dagar innan. Jag har på ett antal rutter sätt dem släppa platser tidigare än 180 dagar. I first class börjar de teoretiskt släppa platser 14 dagar innan avresa, men för Eurobonus brukar bästa tillgången vara några dagar innan utresa. Lufthansa är ett av flygbolagen som ofta släpper platser tätare inpå avgång. |
Singapore Airlines | Ej tillgängligt | I dagsläget ej bokningsbart med Eurobonuspoäng. |
South African Airways | 358 dagar | |
SWISS | 300 dagar | |
TAP Portugal | 361 dagar | |
Thai Airways | 339 dagar – Economy Class
90 dagar – Business Class 60 dagar – First Class |
Thai har valt att begränsa tillgången av bonusplatser till Eurobonus i dagsläget. Således kan andra flygbolag inom alliansen, exempelvis United visa platstillgång som inte är bokningsbart av Eurobonus. För Eurobonus går det att boka business class först 90 dagar innan avresa. |
Turkish Airlines | 354 dagar | |
United | 337 dagar |
Vilka Star Alliance-bolag brukar ha bäst tillgänglighet av bonusplatser för Eurobonus?
Mina egna erfarenheter av att boka en hel del bonusresor med Eurobonusprogrammet är att de bolag som har bäst tillgång av platser är Turkish Airlines och SWISS. Båda dessa bolag erbjuder dessutom en trevlig upplevelse i Business Class och låter en boka resor i god tid. Lufthansa är ett annat suveränt alternativ med ett brett linjenät som däremot brukar ha mer begränsad tillgång på långt varsel, men som brukar släppa till med platser närmare inpå avgång. Om man har is i magen fram till 90 dagar innan avgång brukar Thai ha god tillgång av bonusplatser.
Min syn på hur god tillgång de olika flygbolagen har
Jag har försökt göra en översikt över hur god tillgång jag upplever att flygbolagen inom Star Alliance har av bonusplatser inom Business Class på long haul-sträckor och med fokus på utresa från Europa. Notera att denna kategorisering inte täcker samtliga flygbolag inom Star Alliance, utan enbart de som jag själv haft flest erfarenheter av. I andra fall hänvisar jag till tabellen ovan.
Flygbolagen kategoriseras i tre klasser:
God tillgång
Det brukar i regel finnas gott om bonusplatser under förutsättning att man är lite flexibel med avresedatum.
- Air India
- Austrian
- Brussels Airlines
- Egyptair
- SWISS
- Turkish Airlines
- TAP Portugal
- Avianca
OK tillgång
Tillgången är begränsad men på vissa destinationer brukar det gå att hitta bonusplatser med rätt datum, destination och lite tur.
- ANA
- Eva Air
- LOT
- Lufthansa
- Air Canada
- United
- Thai Airways
Dålig tillgång
- Air China
- Air New Zealand
- Asiana
- South African Airways
Sammanfattning
I dagsläget är det extremt hög efterfrågan på resande vilket innebär att det finns sämre tillgång av bonusplatser. Genom att ha bättre koll på när flygbolag släpper sina bonusplatser, samt vilka flygbolag som har bäst tillgång kan man försöka knipa de perfekta bonusplatserna innan andra hinner före. Om du vill använda din nya kunskap om hur flygbolag släpper platser ovan och boka en bonusresa med Star Alliance, kan du i den här guiden få steg-för-steginstruktioner.
1 Comment
Toppen översikt! Jag lyckades boka Lufthansa till bangkok i mars nästa år i business class. Så du har rätt i att det ibland kan släppas platser utanför dessa fönster