Nu är det äntligen dags för den andra delen i min hotellstrategi-serie. Fler tips och tricks kring hotell och hur man får ner priset på lyxhotell har varit bland de mest vanliga önskemålen från er läsare. I del 1 berättade jag om hur man kan använda cashbacktjänster som Mr Rebates för att få upp till 15% cashback på sina hotellbokningar. Du kan läsa första delen i serien här: Hotellstrategi del 1: Så här kan du få upp till 15% cashback på hotellbokningar.

Hotellen vill gärna att du bokar direkt hos dem

I mitt inlägg om hotellkedjor berättar jag lite om hotellbolagens strategier. Det viktigaste för dig att veta kopplat till den här artikeln är att hotellen gärna vill att du bokar direkt hos dem. Om du väljer att boka via sajter som Hotels.com eller Booking.com kan de i värsta fall betala uppemot 30% i provision till tredjepartssajterna. Bokar du direkt via hotellet så behåller hotellet hela kakan. Förståeligt vill hotellen i den mån möjligt få dig att boka direkt i deras egna kanaler.

Uppgradering till en fin svit på Conrad i New York, tack vare min Hilton Gold-status.

Som tack för att du bokar direkt hos hotellet, så har hotellen lojalitetsprogram som ger ett antal olika förmåner när du bor hos dem. Till exempel så får Amex Platinum-kunder gratis statusmatchning till Hilton Gold. Bor man då inom Hilton-familjen och har bokat direkt får man bl.a gratis frukost, rumsuppgraderingar, VIP-behandling, tidig incheckning/sen utcheckning. Men förutsättningen för att du ska få förmånerna är att du bokar direkt.

Det hotellen också gör för att du ska boka direkt är att erbjuda prisgarantier, och det kommer vara fokuset för denna artikel.

Prisgarantier kan vara ett utmärkt tillfälle att spara stort

För att motivera att du ska boka direkt hos hotellen erbjuder de flesta hotellkedjorna en prisgaranti. Det innebär att de garanterar att du betalar det absolut lägsta priset möjligt om du bokar direkt på deras egna hemsida.

I praktiken försöker hotellkedjorna reglera priserna mot sina underleverantörer (som Hotels.com) så gott som det går, och ofta är priserna identiska hos hotellet och tredjepartsleverantören. I många fall är det dock billigare (av diverse olika anledningar) att boka hos en tredje part.

Hittar du ett lägre pris med liknande villkor (dvs. samma rumstyp, samma avbokningsvillkor, samma förmåner) så matchar hotellgrupperna priset och ger i regel dessutom ytterligare en rabatt på 25% av priset.

Exempel: Du ska bo en natt på Hilton Tallinn. Det kostar 110 EUR för basrummet per natt. Du hittar samma rumstyp med samma villkor för 98 EUR på en tredjepartssajt. Hilton ger ytterligare 25% rabatt om du hittar ett billigare pris någon annanstans. Blir din ansökan om prisgaranti godkänd betalar du i slutändan 73,5 EUR (75% av 98 EUR).

Översikt över de största hotellgruppernas prisgarantier
HotellkedjaPrisgarantin innebär
Radisson (villkoren för prisgarantin)Prismatchning och ytterligare 25% rabatt på det konkurrerande priset
Hilton (villkoren för prisgarantin)Prismatchning och ytterligare 25% rabatt på det konkurrerande priset
Hyatt (villkoren för prisgarantin)Prismatchning och $50 USD att använda på en framtida vistelse
IHG (villkoren för prisgarantin)Prismatchning och 5x fler IHG-poäng på vistelsen (upp till 40,000 poäng)
Marriott/Starwood (villkoren för prisgarantin)Prismatchning och ytterligare 25% rabatt på det konkurrerande priset ELLER 5,000 Marriott-poäng
Accorhotels (villkoren för prisgarantin)Prismatchning och ytterligare 10% rabatt på det konkurrerande priset

 

Hur funkar prisgarantin i praktiken?

Olika hotellgrupper är mer eller mindre kinkiga kring att godkänna sina prisgarantier. Jag tycker personligen att det funkar allra bäst hos Marriott/SPG och Hilton. Jag kommer gå in på detalj på hur det funkar hos Hilton och Marriott längre ner i artikeln.

Prisgarantierna brukar komma med en drös villkor som måste uppfyllas innan prisgarantin gäller. Det är därför viktigt att läsa igenom villkoren tydligt för att se till att man faktiskt kvalificerar för prisgarantin hos hotellkedjan man är intresserad av.

Det som är genomgående hos alla hotellgrupper är att man gör prismatchningar på rum med samma villkor. För att man ska matcha det konkurrerande priset måste villkoren alltså vara identiska. Man tittar bland annat på avbokningsvillkor, rumstyp och förmåner.

Vanliga fallgropar där ens prisgaranti inte kommer att godkännas är när:

  • Hemsidan inte tydligt visar vilket hotell det är du bokar (exempel: Hotwire eller Priceline)
  • Bokningar som inte bekräftas omgående (s.k. “on request”-bokningar som måste bekräftas av hotellet)
  • Priser som inte är tillgängliga för allmänheten (t.ex priser som kräver medlemskap för att få tillgång till)
  • Hemsidan inte är på engelska, tyska, franska eller spanska (bra att veta är att de flesta sajter som har svenska som språk också låter en ändra språk till t.ex engelska)
Använd prisjämförelsesajter för att hitta bästa pris på hotellet du är intresserad av

När du har hittat ett hotell du är intresserad av rekommenderar jag att börja din sökning på en prisjämförelsesajt. Fördelen med prisjämförelsesajterna är att de söker på hundratals sajter på en gång, vilket gör det enkelt att få en översikt. Jag rekommenderar HotelsCombined, Trivago och Kayak, men det finns många liknande sajter som du kan använda.

Hittar du ett lägre pris hos en konkurrerande sajt med samma villkor bör du göra din bokning direkt hos hotellkedjan och därefter skicka in din ansökan om prisgaranti.

Marriott/Starwood

Prisgaranti: 25% rabatt på konkurrerande priset ELLER 5,000 Marriott-poäng
Fullständiga villkor för Marriotts prisgaranti

Marriott/Starwood är en av de bästa hotellkedjorna att använda prisgaranti hos. Utöver det faktum att de har ett riktigt bra utbud av hotell världen runt, så har de dessutom generösa villkor i sin prisgaranti som gör att det är rätt enkelt att få igenom sin prisgaranti. Jag har använt prisgarantin många gånger och tycker generellt att det funkat väldigt bra.

Marriotts krav är inte lika hårda när det kommer till att villkoren ska vara helt identiska. Det är viktigt att rumstyp och datum stämmer överens. När det kommer till avbokningsreglerna så delar Marriott upp bokningar upp i antingen a) icke-återbetalningsbar, eller b) flexibel. Det vill säga att om du försöker prismatcha ett flexibelt pris så behöver inte datumen för avbokning överensstämma helt för att du ska få igenom prisgarantin.

Exempel:
Den konkurrerande sajten låter dig avboka gratis fram till 2018-10-11. Marriotts egna hemsida låter dig avboka gratis fram till 2018-10-17. Trots att detta egentligen är en skillnad så skulle prisgarantin gå igenom hos Marriott, då man anser att båda priserna är flexibla.

Exempel från Marriotts prisgaranti: The Phoenician
Den första poolen, The Phoenician
Fantastiska The Phoenician fick vi ett utmärkt pris på efter prisgarantin

Jag bodde på The Phoenician för ett par veckor sedan, och skrev nyligen en recension om hotellet på bloggen. Det är ett helt fantastiskt hotell och har en prislapp därefter. Jag sökte på en del olika sajter och hittade till slut en sajt som hade ett billigare pris än Marriotts egna hemsida.

Pris per natt på Marriotts hemsida exkl moms: $229 USD/natt
Pris per natt på Amoma.com exkl moms: $152,79 USD/natt

Jag skickade in en ansökan om prisgaranti på Marriotts hemsida och ett par timmar efter kom svaret om att man matchat priset:

The Phoenician blev rejält billigare efter prisgarantin
The Phoenician blev rejält billigare efter prisgarantin

I slutändan justerades mitt pris till $114,59 USD/natt exklusive moms. Det är hälften av vad hotellet hade kostat annars.

Ordinarie pris: $229 USD/natt (ex moms)
Jag betalade: $114,59 USD/natt (ex moms) efter prisgarantin

Hilton

Prisgaranti: 25% rabatt på konkurrerande priset
Fullständiga villkor för Hiltons prisgaranti

Även Hilton har väldigt generösa villkor kring sin prisgaranti. Trots det är det viktigt att man ser till att man uppfyller villkoren, annars kan man få ett nej.

Likt Marriott vill Hilton att det ska vara samma rumstyp och samma datum. Gällande avbokningsreglerna (dvs. flexibelt eller icke-flexibelt), så finns inte helt definierade regler. Generellt brukar man godkänna prisgaranti så länge man jämför ett flexibelt pris mot flexibelt pris och icke-flexibelt mot icke-flexibelt. Sedan ett par dagar sedan behöver man inte längre ha gjort en bokning för att använda sig av Hiltons prisgaranti.

Det finns två alternativ för att skicka in sin prisgaranti:

Alternativ 1: Via hemsidan – du behöver ha gjort en bokning i förväg

Du måste ha gjort en bokning för att kunna skicka in en prisgaranti via hemsidan. Du kan skicka in prisgarantin inom 24 timmar från bokning.

Alternativ 2: Via telefon – du behöver inte ha gjort en bokning i förväg

Ringer du Hilton via telefon kan du genomföra en prisgaranti direkt över luren. Du behöver då inte ha gjort någon bokning i förväg. Hiltons telefonnummer i Sverige är: 020 796 551.

Om du ska försöka prismatcha ett icke-flexibelt pris rekommenderar jag dig att alltid välja alternativ 2 – dvs. ringa in. Då riskerar du inte att de inte godkänner din prisgaranti och att du sedan står där med en bokning till ett pris du inte vill ha.

Om du ska försöka prismatcha ett flexibelt pris rekommenderar jag dig att göra en bokning och skicka in via hemsidan. Om de mot förmodan inte godkänner din prisgaranti är det bara för dig att avboka bokningen.

Exempel från Hiltons prisgaranti: Millennium Hilton New York
Millennium Hilton New York
Millennium Hilton New York

Jag utnyttjade Hiltons prisgaranti när vi skulle bo i New York för ett par månader sedan. Det var rätt dyrt att bo i New York under våra datum. Jag använde mig av Trivago och såg att Amoma.com hade ett kraftigt billigare pris listat jämfört med Hiltons egna hemsida.

Priset per natt på Hiltons hemsida exklusive moms: $374,83 USD/natt
Priset per natt på Amoma.com (konkurrerande sajt) exklusive moms: $271,10 USD/natt

Jag passade på att skicka in min ansökan om prisgaranti genom Hiltons formulär och ett par timmar senare kom svaret från Hilton:

Hiltons prisgaranti blev en stor besparing
Hiltons prisgaranti blev en stor besparing – jag sparade nästan 50%

I slutändan justerades mitt pris till $203,32 USD/natt exklusive moms. Det är en prisskillnad på nästan 50%!

Ordinarie pris: $374,83 USD/natt (ex moms)
Jag betalade: $203,32 USD/natt (ex moms) efter prisgarantin

Sammanfattning

Prisgarantier är ett utmärkt sätt att driva ner kostnaden på ens hotellvistelser. Man hittar inte alltid ett lägre pris, men ofta lyckas man vilket i slutändan kan innebära en stor besparing. Genom att hålla utkik och jämföra priser innan man genomför sin bokning kan man få en lyxig hotellupplevelse till en bråkdel av kostnaden. Det som alltid är värt att hålla i åtanke när man använder sig av prisgarantierna är att se till att man uppfyller alla kriterier som står i respektive hotellprograms villkor för att vara säker på att prisgarantin går igenom.

 

Av

15 Kommentarer

    • Damon Svara

      Hej Annika, vad kul att du gillar artikeln! Hoppas du lyckas spara massor 🙂

  1. Hej
    Hur ofta brukar du använda såna här prisgarantier som du skriver om jmf med vanliga bokningar bara?

    mvh kajsa

    • Damon Svara

      Hej Kajsa. Bra fråga! Ungefär 60-65% av mina bokningar använder jag mig av prisgarantier 🙂

  2. Tack för tipset! Vi letade hotell i Bangkok i januari och jag hittade precis ett billigare pris på en sida för Conrad Bangkok. Ringde Hilton som löste allting smidigt på under 15 min. Vi sparade totalt 40% då hotellet var 15% biligare på den andra sidan + 25% som garantin 😀

    Du är bäst, Damon!!!!

    • Damon Svara

      ÅH, David! Vad kul att läsa. Precis varför jag gör detta :). Hoppas ni får en fantastisk vistelse på Conrad!

    • Damon Svara

      Wow vilken charmig kommentar. Tack Daniella! 🙂 Ska försöka uppdatera mer ofta.

  3. hej.. gud det här hade vi aldrig tänkt på på egen hand faktiskt, därför vi älskar att läsa din blogg:)

    ta ett glas åt oss också när du flyger näst /dino o maria i gbg

  4. jacob Åkerblom Svara

    Hej! Några tips på när man ska boka ett hotell? Känns som att priser höjs och sänks regelbundet och diverse kampanjer även spelar in. Finns det återkommande kampanjer för kedjorna som det kan vara värt att vänta på?

    • Damon Svara

      Hej Jacob,
      De stora kedjorna, dvs. Hilton och Marriott t.ex har kampanjer regelbundet. Kommer skriva lite i en framtida artikel om när man bör boka. T.ex Hilton kör kampanjer rätt ofta och man bör invänta, medan Marriott sällan kör större kampanjer. Återkommer! 🙂

  5. Daniel Eriksson Svara

    Super artikel! Provar en sån här nu, aldrig tänkt på detta innan 😀

Skriv en kommentar