Resebranschen är byggd på lojalitetsprogram

Lojalitetsprogram har funnits i alla möjliga industrier i olika former – den vanligaste modellen är att vi blir stammisar hos ett företag och i gengäld får vi bättre priser, kampanjerbjudanden och andra saker som får oss att känna oss uppskattade och viktiga. Och när vi känner oss uppskattade och viktiga, då ökar också vår motivation till att handla mer hos företaget.

Flygbolagens lojalitetsprogram

Detsamma gäller flygbolag. Under många år har flygbolagen och hotellbolagen byggt upp sina lojalitetsprogram med utgång från affärsresenären. Affärsresenären som ofta flyger på dyra och flexibla biljetter, eller som bor upp emot hundra nätter om året på hotell. Det är också därför resebolagen har valt att erbjuda sina lojala kunder med särskilda förmåner som belöning för deras lojalitet.

Dessa förmåner kallas oftast för “statusförmåner” och ges till kunder som flyger tusentals miles per år, och förmånerna ökar ju mer du reser. Den frekventa resenären känner sig uppskattad när den får en gratis uppgradering, mer sätesutrymme, eller ett loungebesök före sin flygning.

Lojalitetsprogram har blivit en väldigt lukrativ och lönsam del av verksamheten för de flesta flygbolagen. Under en av de största kriserna som resebranschen har gått igenom, 11 september-attackerna, så gick det väldigt dåligt för flygbolagen. Det som ofta värderades högst i bolagen då var just lojalitetsprogrammen.

Loungetillgång
En av många lounger du får tillgång till när du flyger i first eller business class

Flygbolagens lojalitetprogram är byggda på premissen att någon gång i framtiden kommer du kunna få något tillbaka ur det. Sanningen är att det finns en massor av miles/poäng som inte förbrukas, eller som används för något som representerar dåligt värde för poängen, t.ex som en muffin ombord ett SAS-plan.

Sanningen är att flygbolagen helst inte har medvetna medlemmar som använder poängen för business eller first class – eller gör galna resor, för det är inte lika lukrativt för dem. 

 

Hotellens lojalitetsprogram

Samma premisser som för flygbolagen gäller även för hotellen. Genom sina lojalitetsprogram belönar man återkommande gäster med olika statusförmåner. Det kan vara uppgraderingar till fina sviter, en flaska vin som välkomstpresent, loungetillgång, frukost, o.s.v. Man samlar samtidigt poäng i lojalitetsprogrammen för hotell som sedan kan användas på hotellbokningar. Man kan få fantastiskt värde av att använda sina hotellpoäng under exempelvis högsäsong, då poängkostnaden oftast är en fast kostnad som inte ändras lika dynamiskt som den vanliga prissättningen i pengar. Hos många hotellkedjor kan man ibland köpa poäng till kampanjpriser, vilket kan vara ett bra sätt att gardera sig för en regnig dag då ordinarie priser är höga, men där poäng kan användas för att få ett lägre pris.

Det finns en hel del olika hotellkedjor, och de har oftast sina respektive lojalitetsprogram. Nedan är en lista på de globalt största lojalitetsprogrammen, och deras respektive varumärken. I de olika lojalitetsprogrammen finns det oftast olika varumärkesstrategier, som sträcker sig från lyx till budget. Hos Hilton är t.ex Conrad och Waldorf Astoria deras lyxvarumärken, medan Hilton Garden Inn är deras budgetvarumärke.

I Skandinavien är bl.a Nordic Choice och Scandic några av de största kedjorna, men då deras internationella närvaro är begränsad är de bolagen inte med i listan nedan. 

 

LojalitetsprogramVarumärken
RadissonRadisson Collection, Radisson Blu, Radisson, Radisson Red, Park Plaza, Park Inn by Radisson, Country Inn & Suites
Hilton HonorsHilton, Waldorf Astoria, Conrad, Canopy by Hilton, Curio Collection, Doubletree, Tapestry Collection, Embassy Suites, Hilton Garden Inn, Hampton, Tru, LXR, Homewood Suites, Home2 Suites
World of HyattPark Hyatt, Miraval, Grand Hyatt, Hyatt Regency, Hyatt, Andaz, Hyatt Centric, Hyatt Place, Hyatt House, Hyatt Zilara, Hyatt Ziva, Alila, Thompson Hotels
IHG RewardsIntercontinental, Hualuxe, Kimpton, Holiday Inn, Holiday Inn Express, Staybridge Suites, Hotel Indigo, Even Hotels, Crowne Plaza, Candlewood Suites
Marriott BonvoyJW Marriott, Autograph Collection, Renaissance Hotels, Marriott, Edition, Courtyard by Marriott, Springhill Suites, AC Hotels, Gaylord Hotels, Protea Hotels, Fairfield Inn & Suites, Moxy, Ritz Carlton, Residence Inn, Design Hotels, Tribute Portfolio, St. Regis, Westin, Element, The Luxury Collection, Le Meridien, W Hotels, Aloft, Sheraton, Four Points
Le Club AccorhotelsSofitel, Pullman, MGallery, Grand Mercure, The Sebel, Novotel, Mercure, Mama Shelter, Adagio, Ibis, Ibis Styles, Adagio Access, Thalassa Sea & Spa

 

Det kan vara smart att vara lojal till en hotellkedja

En av de största fördelarna till att försöka hålla sig till en viss hotellkedja är deras lojalitetsprogram. Fördelarna som man kan få hos hotellen kan snabbt bli mycket värdefulla.

Om du har en hög statusnivå hos en hotellkedja, kan du ofta få förmåner såsom svituppgraderingar och gratis frukost, eller gratis tidig incheckning/utcheckning. Man kan uppnå högre status genom att bo ofta på hotell, men det finns också sätt att få statusen gratis – t.ex genom matchingsprogram eller kampanjer. Så fort dessa kampanjer dyker upp kommer det skickas ut via vårt nyhetsbrev och publiceras på hemsidan. Vissa kreditkort ger också gratis hotellstatus, exempelvis American Express Platinum.

De flesta hotellkedjorna garanterar att du alltid hittar det lägsta priset på deras egna hemsida. Om du mot förmodan skulle hitta ett lägre pris på en tredjeparts-sida, så kan du utnyttja hotellens “Best Rate Guarantee”-program, som innebär att de matchar priset och ger dig en förmån utöver matchningen. Hilton ger exempelvis ytterligare 25% rabatt på det lägre priset du har hittat, vilket i slutändan kan visa sig vara en stor besparing. Du kan läsa mer om prisgarantier här.

Men, det är inte alltid rätt val att blint vara lojal till en hotellkedja, det hela handlar om vilket resemönster man har. Föredrar man boutique-hotell kan man så klart välja att gå med i flygbolagens lojalitetsprogram men skippa hotellkedjorna. 

Lojalitetsprogram: Frukost, Sofitel
Gratis frukost på So Sofitel Bangkok
Få upp till 15% cashback på bokningar genom Mr Rebates

Under 2017 fick jag tillbaka mer än 10,000 kr (!) med ett enkelt trick: cashback genom Mr Rebates.  Till skillnad mot liknande svenska tjänster som Refunder har Mr Rebates tillgång till cashback hos de största hotelgrupperna (Hilton, Marriott, IHG m.fl.).

Varje gång jag har bestämt mig för att boka ett hotell kollar jag på Mr Rebates för att se nuvarande cashbackerbjudande. Beroende på kampanjer ligger cashback på mellan 3-15% för hotellbokningar, och något högre för hyrbilsbokningar.

Bli medlem hos Mr Rebates gratis och få $5 på en gång*

* Följer du min inbjudan så får du $5 insatt på ditt Mr Rebates-konto på en gång, och jag får också en bonus. Du behöver inte ange något under registreringen – din bonus kommer in automatiskt.

Så här funkar det: 

  1. Använd Mr Rebates sökfunktion för att hitta hotellgruppen du letar efter (t.ex Hilton). Du kan också få en översikt över alla erbjudanden som finns i resekategorin här.
  2. Klicka på länken på Mr Rebates och boka ditt hotell som vanligt.
  3. Efter din vistelse kommer du att få pengar tillbaka i ditt cashback-konto.
  4. Du kan därefter ta ut pengarna i amerikanska dollar (USD) till ditt PayPal-konto. Du måste ha minst $10 på ditt konto för att ta ut pengarna – du får $5 genom att bli medlem.

Det är ingen skillnad att boka direkt via hotellets hemsida eller att gå via Mr Rewards – bonusen är att du får lite pengar tillbaka!

Du kan tjäna massor av poäng på vardagliga inköp

Nuförtiden kan du tjäna poäng från nästan allt möjligt, från att spendera pengar på ditt kreditkort, till att handla via shoppingportaler, äta på restaurang eller byta elavtal. Jag gör inte ett enda köp utan att tänka på poängintjäningen. 

Men det absolut snabbaste och effektivaste sättet att tjäna poäng på är genom olika kreditkort. Genom vardagliga köp som du ändå skulle göra – tjänar du in en massa poäng som sedan kan användas för unika upplevelser. Genom att med smarta strategier planera dina inköp, kan du maximera din poängintjäning.

Du behöver inte tjäna en miljon om året, eller resa i jobbet varje vecka. Det är en bonus om du gör det, för då kommer du antagligen kunna tjäna poängen snabbare, men den genomsnittlige svenska familjen kan få ihop nog med poäng för en fantastisk resa varje år bara genom att maximera värdet av det de redan spenderar. Mer om det i nästa artikel.

Nästa artikel i serien:  Kreditkort – det snabbaste sättet att tjäna poäng

 

1 Kommentar

  1. Kul att läsa! Vi är själva inne i den här svängen.. Har hållit oss trogna Hilton och bodde i februari 10 nätter på Rangali Island, Maldiverna, med bara poäng och ska göra det igen i mars!! Annars hade det kostat många tusenlappar…. =)

Skriv en kommentar