Det här inlägget är en del av en artikelserie där man får följa med på min resa i First Class världen runt. Kontantpriset på denna resa är cirka 260 000 kr per person – vi betalade cirka 10200 kr kontant per person. Läs introduktionsinlägget här för hela prisbilden.


Introduktion: Planerandet av min världen runt-resa i First Class
Loungerecension: Lufthansa First Class Terminal, Frankfurt
Flygrecension: Lufthansa First Class, Frankfurt till Chicago
Loungerecension: United Polaris Lounge, Chicago
Flygrecension: ANA First Class, Chicago till Tokyo Haneda
Loungerecension: ANA Suite Lounge, Tokyo Haneda
Flygrecension: Thai Airways First Class, Tokyo till Bangkok
Hotellrecension: So Sofitel Bangkok
Flygrecension: Thai Airways Business Class, Bangkok till Dubai
Hotellrecension: Park Hyatt Dubai
Loungerecension: Lufthansa Senator Lounge, Dubai
Flygrecension: Lufthansa First Class, Dubai till Frankfurt
Flygrecension: Swiss Business Class, Zurich till New York JFK
Hotellrecension: EVEN Hotel Times Square South
Loungerecension: SWISS Business Class Lounge, New York JFK
Flygrecension: Asiana First Class, New York till Seoul
Hotellrecension: Grand Hyatt Incheon
Loungerecension: Flera olika lounger på Incheon, Seoul
Flygrecension: LOT Business Class, Seoul till Warszawa


Efter 36 intensiva och riktiga roliga timmar i Bangkok var det dags att åka vidare till Dubai, resans huvuddestination. Det här var dagen då vi skulle få flyga med Thais sprillans nya flygplan Airbus A350 – det var jag taggad på! Nytt flygplan betyder helt ny hårdvara och en helt ny produkt ombord.

Olika lounger på Bangkok Suvarnabhumi flygplats – hur väljer man?

Thai Airways har sin hubb på Bangkoks flygplats och som resultat av detta har Thai en hel del egna lounger. Men i och med att det är en hubb så har även flera av de andra medlemmarna i Star Alliance lounger på flygplatsen. Thais egna lounger är tyvärr rätt tråkiga, har dåligt matutbud och dessutom är de ofta överbefolkade. Jag valde därför istället att besöka EVA Airways lounge som var närmast vår avgångsgate. En annan lounge som är riktigt bra för Star Alliance-resenärer på Bangkoks flygplats är Singapore Airlines Silverkris Lounge. Den ligger dock i en annan pir så vi hann inte med den loungen på denna resa.

EVA Airways Lounge Bangkok

Vem får tillgång? Resenär med biljett i business class med något av bolagen i Star Alliance, eller Star Alliance Gold. Den som har tillgång kan därutöver bjuda in en person i loungen, under förutsättning att den personen också reser med ett Star Alliance-bolag.
Hur ser öppettiderna ut? Söndagar, onsdagar, och fredagar: 6.30-2.30+1d. Måndagar, tisdagar, torsdagar och lördagar: 6.30-3.30+1d. Med andra ord är loungen öppen nästan dygnet runt och definitivt för dem allra flesta avgångar.
Hur ser utbudet ut? Ett varierat utbud under hela dagen, med både varma och kalla rätter. Sprit, läsk, glass och kaffe/te finns under hela dagen. Det går att äta sig mätt på den mat som finns i loungen. Man har ofta också thailändska rätter, som grön curry eller phad thai.
Snabba tankar: En av mina favoritlounger på Bangkoks flygplats. Loungen är snygg, har bra utbud och generösa öppettider. Jag skulle säga att denna lounge är vinnaren bland loungerna för Star Alliance på flygplatsen.

 

EVA-loungens ingång.
EVA-loungens ingång.

Det är svårt att missa ingången till EVA-loungen. Den står helt klart ut med sitt neonljus och stilrena svarta design. I mina ögon är EVAs lounge en av de allra bästa på Bangkoks flygplats.

Inredning, EVA Air Lounge
Inredning, EVA Air Lounge
Inredning, EVA Air Lounge
Inredning, EVA Air Lounge
Inredning, EVA Air Lounge
Inredning, EVA Air Lounge
Inredning, EVA Air Lounge
Inredning, EVA Air Lounge
Inredning, EVA Air Lounge
Inredning, EVA Air Lounge
Häägen-Dazs & Magnum-glass, EVA Air Lounge
Häägen-Dazs & Magnum-glass, EVA Air Lounge
Vin & Sprit, EVA Air Lounge
Vin & Sprit, EVA Air Lounge
Matutbud, EVA Air Lounge
Matutbud, EVA Air Lounge
Mat & Dryck, EVA Air Lounge
Mat & Dryck, EVA Air Lounge
Mat & Dryck, EVA Air Lounge
Mat & Dryck, EVA Air Lounge
Mat & Dryck, EVA Air Lounge
Mat & Dryck, EVA Air Lounge
Mat & Dryck, EVA Air Lounge
Mat & Dryck, EVA Air Lounge
Mat & Dryck, EVA Air Lounge
Mat & Dryck, EVA Air Lounge

I matutbudet hittar vi alltifrån kalla sallader till varma rätter som phad thai och grön curry. Man kan utan problem äta sig mätt i loungen om man vill det. Jämför man med dem andra loungerna på Bangkoks flygplats, vinner EVA helt klart på matfronten.

Royal Orchid Spa – gratis massage om du reser I business eller first class med Thai

En av de absolut bästa förmånerna med att resa med Thai med avgång från Bangkok är att det ingår en kostnadsfri massage om man reser i business eller first class. Reser man i business class som vi gjorde på denna resa får man en 30 minuters fotmassage eller ryggmassage. Reser man i first class får man en 60 minutes helkroppsmassage – med eller utan olja.

Royal Orchid Spa, Bangkok flygplats
Royal Orchid Spa, Bangkok flygplats
Fotmassage hos Royal Orchid Spa, Bangkok flygplats
Fotmassage hos Royal Orchid Spa, Bangkok flygplats

Jag valde fotmassagen och det var helt magiskt skönt och perfekt innan en 7-timmarsflygning. Jag tycker att Thai verkligen differentierar sin produkt genom den här förmånen. Riktigt bra!

Direkt efter fotmassagen begav vi oss mot gaten då det var dags för boarding för planet mot Dubai.

Thai Business Class
Bangkok – Dubai
Airbus A350-900
Flygtid: 7 timmar

Thai är riktigt bra på prioritetsboarding och vi var bland dem första som fick gå ombord. Man boardar planet på ett väldigt strukturerat sätt vilket jag verkligen gillar. Jämför man med SAS prioritetsboarding som mer eller mindre alltid resulterar i kaos så är Thai många gånger bättre.

Första intrycket

Hur som helst, så fort vi kom ombord planet fick jag ett massivt leende på läpparna. Planet var då bara några månader gammalt och luktade fortfarande nytt. Kabinen var superfräsch utan en enda skråma.

Nu är jag inte en flygplansnörd men A350 är ett fantastiskt flygplan där man verkligen lyckats med att förbättra luftkvaliteten ombord vilket i sig gör resan många gånger mer behaglig. A350 är Airbus svar på Boeings 787a, eller mer känd som ”Dreamliner”.

Vi välkomnades ombord med ett stort leende av personalen. Kort därefter, serverades ett glas champagne. Jag låter bilderna tala för sig själva.

Thai Business Class A350, kabinöversikt
Thai Business Class A350, kabinöversikt
Thai Business Class A350, kabin
Thai Business Class A350, kabin

Så fort man kommer in i planet ser man Thais ikoniska lila färger. Kabinen är fortfarande sprillans ny och allt är i riktigt bra skick.

Thai Business Class A350, kabin
Thai Business Class A350, kabin
Thai Business Class A350, necessär
Thai Business Class A350, necessär

Vid sätet hade man lämnat ett s.k. amenity kit (necessär med nödvändigheter – såsom ögonmask, hudprodukter o.s.v) som gör resan behagligare.

Champagne och kall handduk ombord
Champagne och kall handduk ombord

Kort efter att vi boardat kommer personalen förbi med ett glas champagne och en kall handduk.

Sätet

Stolen är bekväm både i loungeläge och även när den fälls ner till en säng. I parsätena som vi satt på finns det stora utrymmen på vardera sida där man kan förvara sina saker. Jag är 183 cm lång och om jag varit något längre skulle sätet bli obekvämt. I sängläge så nuddar jag väggen vilket för någon som är längre än mig snabbt kan bli jobbigt. Överlag är dock sätet bekvämt. Parsätena var perfekta för oss då vi enkelt kunde prata med varandra utan att behöva sträcka oss över sätena.

Thai Business Class A350, skärm
Thai Business Class A350, skärm

Underhållningssystemet på Thai är ett av dem bättre inom Star Alliance. Underhållningssystemet har ett generöst utbud av filmer, serier och musik att underhålla sig med under resan. Thai har verkligen satsat på sitt underhållningssystem och investerat i en ordentlig skärm som levererar högkvalitativ bild. Skärmen är touchscreen och funkar utan något vidare trassel.

Thai Business Class A350, underhållningskontroll
Thai Business Class A350, underhållningskontroll

Många flygbolag väljer numera att göra ordentliga kontroller till sina underhållningssystem, och det gör även Thai. I och med att många flygbolag har äldre system så är ofta skärmarna sega och oresponsiva, vilket snabbt blir frustrerande. Här tycker jag att Thai lyckats rätt bra. Skärmen svarar snabbt och gör det man vill. Det blir aldrig någon frustration och tvärtom blir kontrollen ett bra komplement till touchscreen-skärmen.

Thai Business Class A350, säteskontroller och underhållningskontroll
Thai Business Class A350, säteskontroller och underhållningskontroll

I panelen ovan kunde man justera sätet som man ville – exempelvis justera benstödet, eller fälla ner sätet i sängläge. I samma panel kunde man också justera de två personliga lamporna som sitter vid sätet.

Thai Business Class A350, sprillans ny inredning
Thai Business Class A350, sprillans ny inredning

En av lamporna sitter precis i huvudhöjd, vilket är perfekt om man ska läsa en bok eller en tidning. Ytterligare en lampa sitter i taket.

Tiden går fort när man har roligt – efter att ha tagit några bilder och druckit upp första glaset champagne började kabinpersonalen förbereda för avgång.

Let the show begin

Tillbaka till flygningen. Vi hade en snabb avgång och cirka 15 minuter efter att vi hade lyft så släcktes skylten för säkerhetsbältet och serveringen fick börja. Flygvärdinnan kom snabbt ut och frågade om jag vill fortsätta med champagne och till det serverades även nötter och vatten.

Champagne & nötter efter avgång
Champagne & nötter efter avgång

Kort därefter kom personalen förbi med dryckes-och middagsmenyn. Jag märkte snabbt att detta skulle bli en bra flygning då personalen var alerta och på gott humör.

Mat & Dryck

På denna flygning serverade Thai en fullständig måltid direkt efter avgång och hade därutöver även en lättare snackmeny tillgänglig om man blev hungrig under flygningen. För en flygning på knappt 7 timmar passar detta perfekt.

Dryckesmeny
Thai Business Class, dryckesmeny
Thai Business Class, dryckesmeny
Thai Business Class, dryckesmeny
Thai Business Class, dryckesmeny
Thai Business Class, dryckesmeny
Thai Business Class, dryckesmeny
Thai Business Class, dryckesmeny
Thai Business Class, dryckesmeny
Matmeny
Thai Business Class, matmeny
Thai Business Class, matmeny
Thai Business Class, matmeny
Thai Business Class, matmeny

Servering

Efter avgång kom flygvärdinnorna förbi och tog beställningen för måltidsserveringen. Jag ville initialt ha den arabiska menyn, men det verkade jag inte vara ensam om. I och med att den arabiska menyn var slut så körde jag på den thailändska.

Jag bad däremot om att få prova den västerländska förrätten då den lät god. Till den beställde jag en cola zero.

Krabba och wasabi i en färsk vårrulle, serverad med wasabimajonnäs och tobiko
Krabba och wasabi i en färsk vårrulle, serverad med wasabimajonnäs och tobiko

Förrätten serverades med en brödkorg och smör. Jag var inte särskilt imponerad av förrätten. Den smakade inget vidare och var i övrigt rätt liten i storleken, även för en förrätt.

Thai Samrab (setmeny). Från vänster hörn: Friterad vitfisk med grön mangosallad, Biff i grön curry, Sur räksoppa, Fräst kalebass med ägg (bredvid riset).
Thai Samrab (setmeny). Från vänster hörn: Friterad vitfisk med grön mangosallad, Biff i grön curry, Sur räksoppa, Fräst kalebass med ägg (bredvid riset).

Den friterade vitfisken med mangosallad var god och fräsch. Den gröna biffcurryn var god – precis som man förväntar sig med utgång från Thailand. Den sura soppan var något för sur för min smak, och räkorna var överkokta vilket gjorde dem ganska tuggiga. Den frästa kalebassen föll mig inte alls i smaken och jag tog en tugga och lämnade sedan resten av rätten.

Överlag var jag faktiskt inte imponerad av måltiden. Den var OK, men kunde varit så mycket bättre med tanke på att vi ändå flög från Thailand och maten då caterats i Thailand borde man leverera en högre nivå på sin thaimat.

Den som satt till vänster om mig beställde den arabiska måltiden och var heller inte nöjd. Hon sade att det var ’den värsta arabiska måltiden’ hon någonsin ätit. Något överdramatisk, men poängterar på att cateringen på just denna flygningen kanske brustit något.

Jag valde att skippa frukttallriken då jag var väldigt trött och ville sova resten av vägen till Dubai. Men som det ibland blir så vaknade jag ändå runt 90 minuter innan landning och kände mig lite småhungrig. Jag beställde då in nudelsoppan med kyckling som fanns på ”snackmenyn”.

Nudelsoppa med kyckling
Nudelsoppa med kyckling

Nudelsoppan slog faktiskt alla mina förväntningar. Riktigt god var den och en perfekt snackmåltid på en sådan här flygning. Bok choien gav krispighet, nudlarna var perfekt tillagade, kycklingen saftig och chilin blev pricken över i:t. Lite komiskt att den bästa rätten på flygningen var från snackmenyn.

Fast Track på Dubais flygplats
Fast Track på Dubais flygplats

Strax innan vi skulle landa så delade kabinpersonalen ut Fast Track-kort till samtliga passagerare i Business Class, och tackade samtidigt för att vi valt att flyga med dem. En fin gest tycker jag. Med Fast Track-kortet gör att man gå i Fast Track-kön när man ska gå igenom gränskontrollen i Dubai. Det kan vara riktigt bra att ha en sådan här då det ofta är galet mycket folk i Dubai. Just denna gång var det bara några personer i kön så vi gick snabbt igenom säkerhetskontrollen även utan kortet.

Sammanfattning

Thais nya A350 är riktigt trevlig att flyga – oavsett om man ska flyga hela vägen från Europa till Thailand eller på en kortare flygning. Tyvärr var maten inte så bra på just denna flygning, men efter nästan 80 flygningar med Thai så var detta undantaget och inte regeln. Servicen var på topp som alltid. Jag rekommenderar alltid Thai som ett bra bolag som levererar på helhetsupplevelsen – man är väl omhändertagen från att man går in på flygplatsen till att man ankommer på sin destination.

I nästa del har vi äntligen kommit fram till Dubai och vårt hotell Park Hyatt Dubai, som visar sig leverera på en ny nivå. Häng på! 🙂

 

Author

4 Comments

  1. Vi står mellan thai och Eva till Bangkok nästa år i business Class. Vilken rekommenderar du 🙂

    • Damon Reply

      Hej Birk!
      Thai är ett fantastiskt bolag men kommer inte nära EVA när det kommer till helhetsupplevelsen. EVA kör bland annat Krug-champagne ombord som oftast serveras i First Class. Servicen är också betydligt bättre. Om du lyckats hitta ett av EVAs direktflyg från Europa till Bangkok så skulle jag helt klart rekommendera EVA. Trevlig resa! 🙂

    • Damon Reply

      Hej Elin!
      Thai serverar den gula änkan, eller Veuve Cliquot som champagne i business class. En helt ok champagne som funkar i alla väder.

Write A Comment