Det här inlägget är en del av en artikelserie där man får följa med på min resa i First Class världen runt. Kontantpriset på denna resa är cirka 260 000 kr per person – vi betalade cirka 10200 kr kontant per person. Läs introduktionsinlägget här för hela prisbilden.


Introduktion: Planerandet av min världen runt-resa i First Class
Loungerecension: Lufthansa First Class Terminal, Frankfurt
Flygrecension: Lufthansa First Class, Frankfurt till Chicago
Loungerecension: United Polaris Lounge, Chicago
Flygrecension: ANA First Class, Chicago till Tokyo Haneda
Loungerecension: ANA Suites Lounge, Tokyo Haneda
Flygrecension: Thai Airways First Class, Tokyo till Bangkok
Hotellrecension: So Sofitel Bangkok
Flygrecension: Thai Airways Business Class, Bangkok till Dubai
Hotellrecension: Park Hyatt Dubai
Loungerecension: Lufthansa Senator Lounge, Dubai
Flygrecension: Lufthansa First Class, Dubai till Frankfurt
Flygrecension: Swiss Business Class, Zurich till New York JFK
Hotellrecension: EVEN Hotel Times Square South
Loungerecension: SWISS Business Class Lounge, New York JFK
Flygrecension: Asiana First Class, New York till Seoul
Hotellrecension: Grand Hyatt Incheon
Loungerecension: Flera olika lounger på Incheon, Seoul
Flygrecension: LOT Business Class, Seoul till Warszawa


Mercedes-transfer på flygplansplattan till vårt plan
Mercedes-transfer på flygplansplattan till vårt plan

Och nu var det äntligen dags att påbörja den här resan på riktigt genom den första flygningen, Frankfurt till Chicago med Lufthansas First Class-produkt. Precis som jag skrev i det första inlägget i den här artikelserien var detta bara början på en lång resa med många First Class-produkter.

Känslan som infinner sig precis innan man ska boarda ett plan och veta att man ska flyga First Class är obeskrivlig och det var också en av anledningarna till att jag startade Lyxresan – just så att fler personer skulle kunna uppleva den känslan. Den är nämligen enklare än man tror att uppnå.

Vi blev körda i en Mercedes S-Class från First Class Terminal till vårt plan som skulle ta oss till Chicago. I bilen pratade vi om allt möjligt med föraren och han påpekade direkt att vi var mycket yngre än dem han vanligtvis kör och han undrade hur det kommer sig att vi flyger Lufthansas First Class. Jag förklarade snabbt att vi flyger på flygbolagspoäng och han log och sade bara “oh you’re one of those guys”.

Vi parkerade vid flygplanet och leddes genom en avskild hiss upp till flygplansbryggan och blev därefter eskorterade och överlämnade till pursern som med ett stort leende önskade oss välkommen.

Dagens flygning skulle ske med en Boeing 747-8 Intercontinental, ett av mina absoluta favoritplan. Att flyga i nosen på 747:an är en unik upplevelse även för den som inte är flygnörd som mig.

Lufthansa First Class
Frankfurt – Chicago
Boeing 747-8 Intercontinental
Flygtid: 9 timmar

Redan från början visste jag att det här skulle bli en bra flygning

Jag passade på att ta bilder på kabinen så fort vi kom ombord då vi var de enda passagerarna som hade hunnit boarda vid det laget. Vid avgång visade det sig vara så att vi hade en helt full kabin i First Class, vilket också försvårar möjligheten till att ta övergripande bilder av kabinen vid ett senare skede då man heller inte vill störa andra passagerare.

Lufthansa First Class, kabin
Lufthansa First Class, kabin
Lufthansa First Class, kabin
Lufthansa First Class, kabin
Lufthansa First Class, kabin
Lufthansa First Class, kabin

Jag brukar säga att de första femton minuterna på ett plan brukar vara indikativt om huruvida det kommer bli en bra flygning eller inte. Den absolut största skillnaden (utöver själva sätet) mellan First Class och Business Class är servicen. I First Class så är inget omöjligt, du får äta när du vill och hur du vill och oftast gör personalen det mesta för att se till att du är nöjd med din resa. I Business Class är det ofta mer strukturerat och man äter vid en viss tidspunkt och det finns mindre flexibilitet i personalen. First Class är alltså en upplevelse utöver det vanliga och det är enkelt sagt en flygning på dina villkor.

Hur som helst – jag visste redan vid ombordstigning att detta skulle bli en väldigt bra flygning. De två kvinnliga flygvärdinnorna var väldigt trevliga. Ibland upplever jag personalen i First Class som lite tillbakadragna och stela – men detta crew skrattade och pratade öppet med oss vilket jag uppskattar väldigt mycket. Ena flygvärdinnan hade också pluggat i Sverige och kunde lite svenska och skojade till med oss under flygningen.

Så fort vi hade satt oss ned kommer flygvärdinnan fram och hälsar oss välkommen. I vanlig Lufthansa-ordning erbjuds vi champagne och nötter.

Lufthansa First Class, champagne
Lufthansa First Class, champagne

Och vem kan tacka nej till det? Kort därefter kom flygvärdinnan tillbaka med både pyjamas och amenity kit till oss. På alla Lufthansas First Class-flygningar får man en pyjamas så man får en mer behaglig flygning och såklart kan man också ta med dem hem efter flygningen om man så vill. Amenity kitet som oftast har formen av en necessär har det som behövs för att få en behaglig flygning – i det här fallet var det några hudvårdsprodukter, ögonmask, kam, öronproppar, flygstrumpor, tandborste o.s.v.

Lufthansa First Class, amenity kit och pyjamas
Lufthansa First Class, amenity kit och pyjamas

Med det sagt var det nu dags för pushback vilket innebar att våra champagneglas togs in och man gjorde en sista ronda i kabinen. Vi hade fått veta att pushback och avgång skulle ta cirka en kvart på grund av mycket avgående trafik i Frankfurt, så jag passade på att ta mer utförliga bilder på sätet.

Sätet i detalj

Lufthansas First Class-säte är i mina ögon väldigt elegant och är en av de bättre och mest bekväma stolarna som jag flugit i. Sätet är bekvämt både när man loungear och bara vill slappna av medan man kollar på en film eller liknande, men också extremt bekvämt när man väl gör om den till en säng.

Med säteskontrollerna kan man justera stolen och även göra om den till en säng.
Med säteskontrollerna kan man justera stolen och även göra om den till en säng.
Strömuttag och USB-port
Strömuttag och USB-port
Sätet och den ikoniska röda rosen
Sätet och den ikoniska röda rosen
Ottoman vid sätet, som åker fram vid sätesjustering och som även kan användas för lagring.
Ottoman vid sätet, som åker fram vid sätesjustering och som även kan användas för lagring.
Lagringsutrymme vid sätet.
Lagringsutrymme vid sätet.

The Main Event – Mat & Dryck

Strax innan det var dags för avgång kom flygvärdinnorna förbi med både en mat- och dryckesmeny.

Maten

Menyn för huvudserveringen
Menyn för huvudserveringen
Menyn för den andra serveringen
Menyn för den andra serveringen

Medans det står i menyn att det endast är den andra serveringen som man kan äta “när som helst” så är Lufthansas koncept så att man själv bestämmer när man är redo för att äta. Generellt påbörjar man första serveringen direkt efter avgång och den andra serveringen 90 minuter innan landning.

Dryck

Champagne och månadens utbud
Champagne och månadens utbud
Vita viner
Vita viner
Röda viner
Röda viner
Dessertvin
Dessertvin
Spritmeny
Spritmeny
Läsk, öl, vatten och juice
Läsk, öl, vatten och juice
Te- och kaffemeny
Te- och kaffemeny

Servering

Direkt efter avgång började flygvärdinnorna serveringen i kabinen. Vi hade dock bett om att få äta cirka två timmar efter avgång då vi var övermätta från besöket i First Class Terminal. Vi började med att dricka ett gott vin och kolla på lite serier. Jag brukar tycka att Riesling oftast är ett säkert kort när det kommer till viner och det hade jag rätt i.

En väldigt god och lagom fruktig och syrlig Riesling ombord Lufthansa
En väldigt god och lagom fruktig och syrlig Riesling ombord Lufthansa

Flygvärdinnorna var väldigt uppmärksamma och kom med påfyllningar på både vattnet och vinet hela tiden, vilket uppskattades. Proaktivitet är alltid bäst. Och innan vi visste det så hade det gått två timmar och magen började kurra smått. Flygvärdinnan Anne kom förbi snabbt och frågade om vi var redo att äta, vilket vi var.

En oshibori (varm handduk) innan serveringen börjar
En oshibori (varm handduk) innan serveringen börjar
En aptitretare (amuse bouche) bestående av hummer på getost, serverad med vattenmelon och koriander.
En aptitretare (amuse bouche) bestående av hummer på getost, serverad med vattenmelon och koriander.

Strax därefter kom en aptitretare fram och oftast brukar jag tycka att dessa är rätt äckliga. Jag är inget större fan av komplexa rätter utan gillar enkla rätter som är goda och smakrika. Däremot var denna aptitretare riktigt god och lyckades pricka in alla smakprofiler som jag gillar. 5/5!

Kaviar med traditionella tillbehör, vitlöksbröd på sidan och den goda Rieslingen
Kaviar med traditionella tillbehör, vitlöksbröd på sidan och den goda Rieslingen

I vanlig ordning var det en fin portion av kaviar och den serverades med traditionella tillbehör; gräddfil, äggula, äggvita, lime och lök tillsammans med toast. Riktigt gott om man gillar kaviar! Man fick också välja fritt från en brödkorg och jag brukar alltid ta vitlöksbrödet men min flickvän gillar verkligen saltkringlan som går att få ombord Lufthansa-flyg.

Sallad med Yoghurt Lime-dressing, trio av förrätter: Rökt lax/hälleflundra med ponzu och ingefära; Råbiff med grillad nektarin; Tomatsallad gjord på krutonger, serverad med parmesan
Sallad med Yoghurt Lime-dressing, trio av förrätter: Rökt lax/hälleflundra med ponzu och ingefära; Råbiff med grillad nektarin; Tomatsallad gjord på krutonger, serverad med parmesan

Därefter gick vi vidare till förrätterna som i sedvanlig ordning börjar med en sallad med valfri dressing – i det här fallet valde jag salladen med yoghurt & lime-dressingen. Den är riktigt god och känns inte tråkig som de flesta flygplanssallader gör. Hos Lufthansa serveras förrätterna oftast i en trio – man får alla tre om man vill. Tyvärr brukar Lufthansa oftast göra dessa förrätter onödigt komplicerade, vilket även var fallet här. Råbiffen var riktigt god, de andra två rätterna var rätt tråkiga. Den rökta fiskrätten var god men tomatsalladen på krutonger var oätbar. Det känns tråkigt att man försöker göra onödigt komplexa rätter bara för att det är First Class.

Kalv med kålrabbi, mos på selleri och persilja, örtchampinjoner och råkokta körsbär
Kalv med kålrabbi, mos på selleri och persilja, örtchampinjoner och råkokta körsbär

Den här rätten var svår att översätta från engelska till svenska, men det var en riktigt god huvudrätt. Den är väldigt tysk i smaken men jag upplevde den som lätt och smakrik ändå. Örtchampinjonerna var magiskt goda.

Dessertvin, dessert och osttallrik
Dessertvin, dessert och osttallrik

Vid det här laget började jag känna mig ordentligt proppmätt men för er skull valde jag att fortsätta äta ;). Vi började med ett urval av ost och kex – här håller Lufthansa riktigt hög klass. Till osten drack jag ett riktigt gott dessertvin och en kopp av Lufthansas Bio Relax-te.

Ljummen kvargdumpling med krossade macadamianötter på persikaragout
Ljummen kvargdumpling med krossade macadamianötter på persikaragout

Även här har vi en svårt översatt rätt. Tyvärr var verkligen inte den här desserten i min smak. Desserten var mer sur än söt och smakerna kändes för komplexa och gick inte väl ihop. Jag tog någon tugga och lade den sen åt sidan.


Efter all mat var det dags att ta en tupplur då vi hade tagit oss igenom nästan halva flygningen och jag ville få in lite sömn då vi hade en hel del resande kvar när vi landade i Chicago. Jag bad om att få min säng bäddad och Anne sade “självklart” med ett brett leende. Under hela flygningen kändes det verkligen som att inget önskemål var för stort och servicen var verkligen klanderfri.

Lufthansas magiska säng

Jag har flugit en hel del olika flygbolag i First Class, vissa bolag har väldigt flashiga och blingiga kabiner men ingen har hittills kunnat slå Lufthansas säng. Den slår rätt på alla punkter: den har ordentliga sängkläder, lagom hårdhet, bra kudde och är bara extremt skön att sova i. Jag har flera gånger sovit 8+ timmar i Lufthansa-sängen och känt mig extremt utvilad när jag vaknat upp.

Färdigbäddad säng. Dags att sova!
Färdigbäddad säng. Dags att sova!

Jag väcktes cirka 30 minuter innan landning och hade då fått lite över 4 timmar kvalitetssömn och kände mig riktigt utvilad. Jag hade därmed sovit igenom den andra serveringen – men det gör inget då jag fortfarande var proppmätt från den första serveringen. Jag bytte snabbt om från pyjamas och borstade tänderna och bara några minuter efter det tändes skylten för sätesbältet och vi hade en lugn inflygning till Chicago.

Sammanfattning

Och där var första First Class-flygningen med Lufthansa för denna resa slut. Den här flygningen har kort sagt varit utmärkt: från den fantastiska början i First Class Terminalen, till den fantastiska servicen, goda maten och härliga sängen så var det helt klart en 5/5-flygning. Lufthansa levererar ofta en riktigt bra upplevelse i First Class och detta var inget undantag. Nu var det dags för oss att hänga lite i Polaris-loungen i Chicago innan det var dags för vår flygning till Tokyo med ANA.

I nästa del väntar en magisk flygning till Tokyo i ANAs First Class. Häng med!

 

Av

3 Kommentarer

  1. Hahah alltså är detta på riktigt? Ingår allting i biljetten då? Helt sjukt.. måste börja lära mig med en gång ;’)

    • Damon Svara

      Hej Johanna! Japp, allting ingår i biljetten :). Tack för att du läser!

  2. Vi står på tur, har bokat resa till Tokyo i sommar och ska två veckor innan ligga på låset för att kunna åka Lufthansa!!! Ser sjukt nice ut!!

Skriv en kommentar